Artigo em revista científica Q1
Skilled transitions: Digital training programmes as active labour market strategies in rural Portugal
Ana Sofia Ribeiro dos Santos (Santos, A. S. R.); Leonor Bettencourt (Bettencourt, L.); Isabel Roque (Roque, I.); João Carlos Sousa (Sousa, J. C.);
Título Revista
Social Inclusion
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-03 20:36)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-03 23:05)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-02 09:49)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
The transition from school to work in rural areas presents distinct challenges compared to urban environments, shaped by constraints on spatial mobility, limited employment opportunities, insufficient training provision, and cultural expectations, particularly concerning gender roles. The Covid‐19 pandemic and the expansion of remote work initially appeared to mitigate some of these barriers for digitally literate individuals with access to adequate infrastructure. However, many young people in rural areas lack the necessary digital skills and reliable internet connectivity to engage in remote employment, rendering digitalisation a potential obstacle rather than a facilitator of labour market integration. As a broader socio‐economic process, digitalisation has the potential to expand employment and training opportunities for young people. The pandemic accelerated the adoption of digital tools by public employment services, requiring significant adaptation by both service providers and users. In response, the Portuguese government has implemented a strategic framework encompassing training programmes and internships aimed at unemployed individuals with at least the minimum level of mandatory education. Despite the benefits of digitalised services, rural NEETs (persons not in employment, education, or training) frequently require more personalised, in‐person support to navigate labour market barriers effectively. This study adopts a comparative approach to examine two active employment programmes targeting unemployed young adults in rural Portugal: one centred on remote digital training and the other on digital upskilling through internships. Through document analysis and semi‐structured interviews with public employment services technicians, mentors, and NEETs aged 25–30, the findings underscore the relevance of these interventions, particularly for highly educated NEETs experiencing skills mismatches.
Agradecimentos/Acknowledgements
The publication of this work was supported by the Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT), Portugal, under the scope of the SocioDigital Lab for Public Policy LA/P/0125/2020.
Palavras-chave
NEETs,Digital transition,Labour market,Skills programmes,Rural Portugal
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
LA/P/0125/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2023.09085.CEECIND/CP2882/CT0001 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.