Publicação em atas de evento científico
Studying the GenAI’s Impact on Learning and Critical Thinking: A Multi-Site Field Experiment
Isabel Ramos (Ramos, I.); Anabela Mesquita (Mesquita, A.); António Luís Lopes (Lopes, A. L.); Fernando Moreira (Moreira, F.); Victor Barros (Barros, V.); Rui Dinis de Sousa (Sousa, R. D.); Gonçalo Regadas (Regadas, G.); Luís Gomes (Gomes, L.); Patrícia Leite (Leite, P.); et al.
ICIS 2025 Proceedings
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
Generative AI (GenAI) tools are transforming higher education, but robust evidence of their pedagogical value is limited. This multi-site field experiment, based on Situated Cognition Theory, explores the impact of GenAI on learning and critical thinking at ten universities and polytechnics. Around 270 students were randomly assigned to an experimental group using licensed ChatGPT for a supervised task, or a control group using traditional resources. Tasks, aligned with local learning outcomes, were evaluated using a rubric assessing critical thinking, accuracy, coherence, and originality. Classroom observations and a post-task questionnaire further enriched the analysis. Preliminary results indicate that ChatGPT enhanced content comprehension and motivation, but many students struggled with evaluating AI reliability and creating effective prompts.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Generative AI,ChatGPT,Higher Education,Critical Thinking,Information Systems Educations
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.