Artigo em revista científica Q2
Tailoring virtual environments of an exergame for physiotherapy: the role of positive distractions and sensation-seeking
Eduardo Reis (Reis, E.); Patrícia Arriaga (Arriaga, P.); Maria Lima (Lima, M. L.); Luis Teixeira (Teixeira, L.); Octavian Postolache (Postolache, O.); Gabriela Postolache (Postolache, G.);
Título Revista
PsyEcology
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Espanha
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Títulos Alternativos

(Espanhol/Castelhano) Adaptando entornos virtuales para un exergame para la fisioterapia: el papel de las distracciones positivas y la búsqueda de sensaciones

Abstract/Resumo
Recent findings have shown that exergames can facilitate physiotherapy. Environmental conditions, such as the inclusion of positive distractions also seem to play a role in health recovery, but prior studies have never analyzed their role in virtual environments. In this study, we developed an exergame for the exercise of upper limbs by designing virtual environments with nature elements and testing the impact of including additional positive distractions. Participants (N=124, 81 females) were randomly assigned to one of two virtual environments: positive distractions vs. no distractions. To test whether these two environments matched the users’ characteristics, sensation seeking was examined as a moderator. Measures of affect, sense of presence, intrinsic motivation, and vitality, were applied after the sessions and game performance was assessed. Results showed that both environments were positively evaluated for all the dependent variables, regardless of the positive distractions and the sensation-seeking traits. However, game performance was affected by the environment and the participants’ sensation-seeking traits, suggesting that the additional distractions can reduce performance and that individual differences also seem to impact performance.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Exergames,Motivation,Tailored physiotherapy,Virtual environments
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/DTP-DES/6776/2014 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Projetos Relacionados

Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.