Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Teachers’ practices mediate the association between teachers’ ideas and children’s perceived participation in early childhood education
Título Revista
Children and Youth Services Review
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Participation is a fundamental right of all children. Its promotion is considered a key investment in children’s well-being, crucial to support high-quality early childhood education (ECE). In this study we aimed to investigate if ECE teachers’ ideas on children’s participation were associated with children’s perceived participation, analysing the mediating role of teachers’ practices and dimensions of process quality. Participants in this quantitative study were 336 children (163 boys) aged between 44 and 84 months, and 58 ECE teachers (all female) aged between 26 and 60 years old, from 24 randomly selected ECE centres in Lisbon metropolitan area. Using multilevel modelling, given the hierarchical structure of data, we found that ECE teachers’ ideas about participation do influence children’s perceived participation, through teachers’ perceived practices. Further, ECE teachers’ perceived participation practices were associated with children’s perceived participation, through observed participation practices and observed process quality. This study suggests the interdependence of the subjective and objective properties of ECE classrooms, and how both should inform our understanding of the conditions needed to promote children’s participation.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Right to participate,Participation,Early childhood education,Teachers' ideas,Teachers' practices,Children's perceived participation
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
SFRH/BD/96012/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
SFRH/BD/92248/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
UID/PSI/03125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
UID/SOC/03126/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.