Artigo de revisão Q1
The role of peer observation and peer feedback in the promotion of self-regulated learning: An integrative review
Anabela Caetano Santos (Santos, A. C.); Ana Cristina Torres (Torres, A. C.); Ana Nobre (Nobre, A.); Ana Mouraz (Mouraz, A.);
Título Revista
International Journal of School and Educational Psychology
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-06 08:47)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-06 04:26)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-30 02:47)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
Self-regulated learning (SRL) involves the cognitive, metacognitive, emotional, and behavioral dimensions of knowledge acquisition and predicts academic achievement. This process can be enhanced through collaboration, particularly peer observation and feedback. Despite extensive research on SRL, the impact of peer observation and feedback in secondary education has been underexplored. This review aims to map the existing literature and analyze factors affecting SRL development through peer observation and feedback in secondary education, employing a systematic search adhering to PRISMA guidelines. Eighteen studies from seven databases, published between 2012 and 2023, were selected, involving 1,132 students aged 13 to 18 across various fields (e.g. mathematics, sciences, languages, arts). Most studies focused on upper secondary school (66.7%). Results indicate that peer observation and feedback have a positive impact on SRL. Collaborative activities were common, with some using inquiry-based, constructivist, or reflective learning strategies. Most studies explicitly described peer feedback, while peer observation was often implicit. Effective SRL promotion requires systematic, intentional collaboration led by motivated teachers. High subject-related confidence, academic engagement, and strong social and emotional skills, such as self-awareness and communication, further support SRL. This review highlights the importance of integrating structured peer observation and feedback into educational policies to optimize lifelong learning.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Collaboration,Autonomy,Peer observation,Peer feedback,Self-regulated learning
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2022.01025.PTDC Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.