Capítulo de livro
Transforming Higher Education Through Active Engagement and Creative Teaching Reflections and Practices
Malwina Wojciechowska (Wojciechowska, M.); Sofia Gomes (Gomes, S.);
Título Livro
Novos exemplos de Práticas Pedagógicas e Estratégias de Inovação Pedagógica no Iscte
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
--
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
This chapter explores a transformative approach to higher education that shifts from traditional, lecture‑based instruction to active, student‑centered learning grounded in creativity, empathy, and experiential engagement. Drawing on the context of the Bologna Process and inspired by Paulo Freire’s critical pedagogy, the authors reflect on their experience teaching Design Thinking and Public Presentations with Acting Techniques at Iscte. Through these courses, students engage in real‑world problem‑solving, improvisation, prototyping, and self‑expression – developing essential transversal skills such as communication, teamwork, empathy, and critical thinking. The chapter emphasizes the role of the educator as a coach and facilitator who creates emotionally intelligent learning environments where students are encouraged to take risks, collaborate, and co‑construct knowledge. Feedback is positioned as a strategic, developmental tool that fosters growth, reflection, and motivation. Student feedback highlights increased confidence, autonomy, and personal transformation, while also pointing to areas for improvement, such as activity pacing and integration of real‑world challenges. The authors argue that for higher education to remain relevant in an unpredictable world, institutions must prioritize curricular flexibility, active methodologies, and a culture of innovation that supports both students and educators. Ultimately, the chapter calls for a redefinition of teaching as a relational, reflective, and human‑centered practice that empowers learners to thrive personally and professionally.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
active learning,higher education,empathy,creativity,feedback,student‑centered learning,soft skills,transformative pedagogy
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.