Ciência_Iscte
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Transforming Higher Education Through Active Engagement and Creative Teaching Reflections and Practices
Título Livro
Novos exemplos de Práticas Pedagógicas e Estratégias de Inovação Pedagógica no Iscte
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
--
Web of Science®
Esta publicação não está indexada na Web of Science®
Scopus
Esta publicação não está indexada na Scopus
Google Scholar
Esta publicação não está indexada no Google Scholar
Esta publicação não está indexada no Overton
Abstract/Resumo
This chapter explores a transformative approach to higher education that
shifts from traditional, lecture‑based
instruction to active, student‑centered
learning grounded in creativity, empathy, and experiential engagement.
Drawing on the context of the Bologna Process and inspired by Paulo Freire’s
critical pedagogy, the authors reflect on their experience teaching Design
Thinking and Public Presentations with Acting Techniques at Iscte. Through
these courses, students engage in real‑world
problem‑solving,
improvisation,
prototyping, and self‑expression
– developing essential transversal skills such
as communication, teamwork, empathy, and critical thinking. The chapter
emphasizes the role of the educator as a coach and facilitator who creates
emotionally intelligent learning environments where students are encouraged
to take risks, collaborate, and co‑construct
knowledge. Feedback is positioned
as a strategic, developmental tool that fosters growth, reflection, and
motivation. Student feedback highlights increased confidence, autonomy,
and personal transformation, while also pointing to areas for improvement,
such as activity pacing and integration of real‑world
challenges. The authors
argue that for higher education to remain relevant in an unpredictable world,
institutions must prioritize curricular flexibility, active methodologies, and a
culture of innovation that supports both students and educators. Ultimately,
the chapter calls for a redefinition of teaching as a relational, reflective, and
human‑centered
practice that empowers learners to thrive personally and
professionally.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
active learning,higher education,empathy,creativity,feedback,student‑centered learning,soft skills,transformative pedagogy
Classificação Fields of Science and Technology
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.
English