Scientific journal paper
Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia
José António Marques Moreira (Moreira, J. A. M.); Susana Henriques (Henriques, S.; Henriques, Susana); Daniela Melaré Vieira Barros (Barros, D.);
Journal Title
Dialogia
Year (definitive publication)
2020
Language
Portuguese
Country
Brazil
More Information
Web of Science®

Times Cited: 68

(Last checked: 2024-08-24 13:29)

View record in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Moving from emergency remote teaching to digital education in times of pandemic

Abstract
A evolução das tecnologias e das redes de comunicação tem provocado mudanças acentuadas na sociedade, impulsionando o nascimento de novos paradigmas, modelos, processos de comunicação educacional e novos cenários de ensino e de aprendizagem. Mas ninguém, nem mesmo os professores que já adotavam ambientes online nas suas práticas, imaginava que seria necessária uma mudança tão rápida e emergencial, de forma quase obrigatória, devido à expansão do coronavírus. Na realidade, com a chegada abrupta do vírus, as instituições educativas e os professores foram forçados a adotar práticas de ensino a distância, práticas de ensino remoto de emergência, muito diferentes das práticas de uma educação digital em rede de qualidade. Tendo,pois, em consideração esse cenário, o objetivo deste texto é apresentar, resumidamente, os princípios básicos para o design de um ambiente online, relacionado à organização, seleção de recursos, preparação e avaliação de e-atividades de aprendizagem.
Acknowledgements
--
Keywords
Educação Digital,Tecnologias Digitais,Ensino Online
  • Computer and Information Sciences - Natural Sciences
  • Educational Sciences - Social Sciences
  • Sociology - Social Sciences
  • Media and Communications - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.