Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Título Revista
Psychology and Marketing
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Virtual Reality (VR) is shaping all human activities, and with the advent of the metaverse, buyers are going to experience new ways of doing shopping. What would happen if consumers will be asked to assess a product's attribute, i.e., packaging, in a virtual environment, instead of being able to physically hold the product, like in a traditional purchasing process? The aim of this study is to analyze consumers' evaluation of packaged products in immersive VR, manipulating packaging structural and haptic cues, and clarify potential differences with the consumers' responses in the real life. We conducted two focus groups (Study 1), with 16 participants, a mixed design experiment (Study 2), involving 167 consumers, to analyze consumers' attitudes, and a choice-based conjoint analysis (Study 3), with 41 individuals, to study actual choice behavior. The main findings reveal that consumer behavior in VR is consistent with everyday life, except for minor variations. VR proves to be an efficient and rigorous research environment, also suitable for testing sensory cues and non-tangible attributes. Finally, the article suggests managers can effectively use VR for product and packaging development, through a more sustainable process that requires fewer resources and time compared to traditional tests
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Consumer evaluation,Packaging,Sensory cues,Structural cues,Sustainability,Virtual reality,Willingness to pay a premium price
Classificação Fields of Science and Technology
- Economia e Gestão - Ciências Sociais
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.