Ciência-IUL
Comunicações
Descrição Detalhada da Comunicação
Why do we learn science better when it looks like a novel?
Título Evento
XIV PhD Meeting in Social and Organizational Psychology
Ano (publicação definitiva)
2018
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®
Esta publicação não está indexada na Web of Science®
Scopus
Esta publicação não está indexada na Scopus
Google Scholar
Esta publicação não está indexada no Google Scholar
Abstract/Resumo
Although scientific literacy is fundamental for social progress learning and teaching science can pose
a challenge. Previous studies show that presenting scientific contents through narratives, compared
to expository texts, can produce better learning results with middle and high school students (e.g.,
Arya & Maul, 2012; Hadzigeorgiou et al., 2012). In this project we will investigate how discovery
narratives (vs. expository text) impact the science learning of university students by looking at
different levels of comprehension (recall of explicitly stated information, inferencing, understanding
key ideas and applying key ideas in a novel situation). Two pairs of scientific texts and respective
learning measures have been built in collaboration with linguistics and science experts and are being
tested through a qualitative pilot study and a preliminary experimental study. The qualitative study
consists in think aloud interviews, conducted while participants read the texts and complete the
learning measures, with the goal of accessing mental processes during task completion. In the
experimental study, participants read the texts, evaluate them on a set of parameters (e.g., difficulty,
interest, coherence) and complete the learning measures and complementary reading, knowledge
and comprehension measures; the goal is to test the impact of text format in the different levels of
comprehension and its relation with the complementary measures. The results from these studies
will be presented and the next steps and the implications of the project discussed. We hope to shed
light on the impact of different formats in science learning and to inform science learning practices.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
science learning,text,executive functions,theory of mind
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
- Línguas e Literaturas - Humanidades
Prémios
Menção honrosa no prémio de melhor comunicação
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
PD/BD/PD/BD/135345/2017 | FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.