Artigo em revista científica Q1
Why do we watch? The role of emotion gratifications and individual differences in predicting rewatchability and movie recommendation
Patrícia Arriaga (Arriaga, P.); Joana Alexandre (Alexandre, J.); Octavian Postolache (Postolache, O.); Manuel J. Fonseca (Fonseca, M. J.); Thibault Langlois (Langlois, T.); Teresa Chambel (Chambel, T. );
Título Revista
Behavioral Sciences
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Suíça
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-11-04 13:44)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.9
Scopus

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2024-11-03 16:47)

Ver o registo na Scopus


: 0.9
Google Scholar

N.º de citações: 16

(Última verificação: 2024-11-01 14:57)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Background: The present study’s main aim was to determine the predictors of movie rewatchability and recommendations. Methods: Using a sample of 318 participants, we first tested the structure of a gratification scale from watching a movie. Then, we examined the role of age, need for cognition, need for affect, extraversion, and emotional gratifications, in predicting individuals’ interest in rewatching the movie and in making recommendations. Results: As in the original proposal of the emotional gratification scale, the following dimensions were identified: fun, thrill, empathic sadness, release of emotions, social sharing, contemplative experiences, and character engagement, with acceptable model fit and reliability, convergent and divergent validity. Social sharing, contemplate experiences, need for affect and age were significant predictors of movie recommendation; whereas social sharing, thrill, extraversion, and age contributed most to explaining rewatching interest. Conclusion: This study highlights the importance of considering distinct gratifications and individual differences in predicting rewatching and movie recommendation.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Emotional gratifications,Movie recommendation,Rewatchability,Extraversion,Need for cognition,Need for affect
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CCI-INF/29234/2017 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/EEA/50008/2019 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Projetos Relacionados

Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.