European master of Advanced Social Work in Health
Social work in health is historically associated with a role in health care access, community support and humanization of services. Health care organizations, policy makers and clinicians have developed quality indicators in health care organizations as a premise to higher quality standards in health care. The intervention of social workers extends beyond medical, nursing, education, rehabilitation, and social care services", but also requires attention to be given to the quality of care practices, which includes the delivery of care services at a granular level alongside their organization (mezzo) and their development (macro). In addition, contemporary health care requires new technological advances, to ensure that are delivered in a way that recognizes the need of individuals, but also address inter- and transdisciplinary dimensions. Recent years have seen increasing integration of health and social work systems requiring skilled practitioners able to navigate this technological world. This proposal aims to respond to these challenges, developing a future Erasmus Mundus Master Programme on Social Work in Health. The consortium is composed by Iscte – University Institute of Lisbon (Portugal, Coord), University of Valencia (Spain), Royal College of Surgeons in Ireland/University of Medicine and Health Sciences (Ireland), and Robert Gordon University, Scotland (United Kingdom). The aim is to develop an educational master programme, focusing the development of theoretical, methodological, and instrumental skills in students to work in health and care at micro, mezzo and macro level in the context of public health, policy, leadership, management and evaluation. We seek develop a 2nd cycle programme that meets the demands of today's society, highly marked by digital transition, sustainability and new epidemics that affect the health and well-being of every citizen.
The future Master program will be an innovative bet, combining specialized training to promote le...
Project Information
2024-11-01
2026-02-28
Project Partners
- CIES-Iscte
- RGU - (United Kingdom)
- UV - (Spain)
- RCSI - (Ireland)
IN_Iscte – espaço para crescer
O objetivo estratégico do projeto é reduzir o abandono e promover o sucessoacadémico dos estudantes no 1.º ano, pela primeira vez no 1.º ciclo de estudos,assegurando a regularidade de iniciativas neste âmbito.
A candidatura surge na continuação do projeto In_Iscte, a decorrer, ajustando-se agora às ambições do programa Impulso Mais Digital. Identificam-se quatro objetivos específicos:
1. Melhorar a integração e o sucesso dos novos estudantes através de programas dementoria e tutoria;2. Promover a partilha e disseminação de práticas de inovação pedagógica dentro e fora da sala de aula, renovando e diversificando metodologias e instrumentostecnológicos;3. Desenvolver mecanismos de identificação, comunicação e acompanhamento de estudantes em risco;4. Reforçar as competências de autoaprendizagem e de trabalho em equipa.
Como objetivo transversal, refira-se o alargamento da base social dos estudantes doensino superior. Neste sentido, tendo como foco os estudantes inscritos no 1.º ano pela primeira vez, será dada especial atenção a grupos tradicionalmente sub-representados ou com dificuldades identificadas na integração no ensino superior: estudantes de contingentes prioritários/especiais - com enfase aos estudantes com deficiência; estudantes beneficiários da ação social escolar; estudantes bolseiros provenientes de países PALOP; estudantes deslocados da sua residência habitual por motivos de estudo; trabalhadores-estudantes (Almeida et al, 2003; Machado et al. 2003; Martins, Mauritti e Costa, 2005 e 2008; Martins, 2015; Martins, Carvalho, Ávila & Costa, 2017; Martins, 2020; Martins e Ramos, 2020; Martins, Mauritti & Machado, 2023; Matias et al. 2023; Mauritti et al. 2023; Mauritti, Pintassilgo et al. 2023; SEAQ-UQ-Iscte, 2023). A definição dos objetivos articula-se com as áreas prioritárias de intervenção identificadas no aviso de abertura. Na prossecução destes objetivos, desenvolver-se-ão quatro eixos de atividades principais: 1) um programa de mentorias e ...
Project Information
2024-04-02
2026-06-30
Project Partners
Espaço para crescer
A adaptação e integração dos estudantes no Ensino Superior tem sido largamente abordada pela investigação, nomeadamente no que diz respeito ao impacto do processo de adaptação no sucesso e abandono escolar. A integração dos novos estudantes num novo contexto social e académico pode constituir-se como um momento crítico nos processos de adaptação, sendo que o período de chegada e os primeiros tempos de permanência na instituição são o momento-chave para intervir preventivamente. O acolhimento de novos estudantes é uma prioridade do Iscte. As relações entre a integração nas relações sociais do ambiente académico (dentro e fora da sala de aula), saúde mental e desempenho académico tornou-se particularmente evidente no contexto mais recente do período COVID-19.
Os efeitos do isolamento social e da aprendizagem exclusivamente on-line são duradouros, sendo fundamental investir na recuperação através do reforço das iniciativas de acolhimento. A aposta em estratégias de prevenção, com carácter universal, são uma forma eficaz de obtenção de resultados positivos com os estudantes quer ao nível da sua saúde mental, quer no ajustamento à universidade.
Project Information
2023-08-01
2024-11-30
Project Partners
Erasmus+ Educação e Formação: caracterização, análise e avaliação da qualidade das residências para estudantes do ensino superior
O estudo de caracterização, análise e avaliação da qualidade das residências para estudantes do ensino superior pretende mapear e analisar as estruturas e as condições de alojamento em residência de estudantes do ensino superior. Propõe-se abranger o universo de residências sob gestão de Instituições de Ensino Superior de todo o território nacional (incluindo regiões autónomas), universitárias e politécnicas, públicas e privadas. Exclui-se da análise os equipamentos do setor empresarial e do terceiro setor. O desenho do estudo está fundamentado numa abordagem de triangulação metodológica quanti-qualitativa.
Project Information
2023-03-03
2023-10-31
Project Partners
System approach to close the employment gap and create a more inclusive labor market for vulnerable groups
SYNCLUSIVE is an innovative, integral, and interdisciplinary systems’ approach to stimulate inclusion of vulnerable groups in the labor market. To achieve this, our six central objectives are: 1) developing and consolidating a coalition of stakeholders in 4 regional Living Labs across Europe along the lines of the Community Coalition Action Theory, using the ENGINE approach. This approach includes an integrated package of interventions that stimulates upward and sideward mobility of vulnerable employees, hereby creating vacancies for inflow of vulnerable job seekers; 2) testing the usefulness and applicability of the ENGINE approach for different vulnerable groups identified as being discriminated against; 3) identifying drivers and barriers for mobility and inflow including discrimination; 4) assessing the impact of the implemented ENGINE approach on the labor market mobility and inclusion of vulnerable groups; 5) identifying transition pathways from the regional to the national and EU policy level; and 6) identifying interoperable and comparative indicators and standards that are relevant for the labor market inclusion of vulnerable groups taking into account the regional, national (legislative, social security) and cultural context.
Project Information
2023-03-01
2027-02-28
Project Partners
- BRU-Iscte (Management)
- CIES-Iscte
- ISTAR-Iscte
- TNO - Leader (Netherlands)
- ARC FUND - (Bulgaria)
- FIOH - (Finland)
- SDA - (Bulgaria)
- INAIL - (Italy)
- UvT - (Netherlands)
- UCC - (Ireland)
- AMF - (Netherlands)
- CENTAR - (Estonia)
- TERMCERTO - (Portugal)
- LAO - (Portugal)
- REDO - (Portugal)
- PACT - (Portugal)
- IEFP - (Portugal)
- KOK - (Finland)