Artigo em revista científica Q1
Student-teacher closeness and conflict in students with and without special educational needs
Ana Sofia Freire (Sofia Freire); Joana Pipa (Pipa, J.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Francisco Vaz da Silva (Silva, F.); Sérgio Moreira (Moreira, S.);
Título Revista
British Educational Research Journal
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 15

(Última verificação: 2024-03-29 03:24)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.6
Scopus

N.º de citações: 12

(Última verificação: 2024-03-25 12:52)

Ver o registo na Scopus


: 1.3
Google Scholar

N.º de citações: 36

(Última verificação: 2024-03-29 06:33)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Teachers play a key role in creating effective conditions for students to succeed in school. The quality of student-teacher relationships is consistently associated with social, emotional, behavioural, and academic adjustment and it is even more relevant for students with special educational needs (SEN), considering these students’ emotional, social, and learning vulnerabilities. This study aimed to examine the associations between students’ externalizing and internalizing behaviour, social skills, and academic performance, and teachers’ perceptions of conflict and closeness in their relationships with students with and without SEN. Data regarding 360 students of Year 3rd, Year 5th, and Year 7th grades (169 students with SEN) were collected. Teachers (n = 74) reported on student-teacher relationship and students’ social skills, behaviour problems, and academic performance. Special education teachers (n = 38) provided information regarding the diagnosis and profile of functioning of students with SEN. Results showed that teachers’ reports of students’ social skills and externalizing problems were the strongest predictors of closeness and conflict. Internalizing problems and SEN status also predicted decreased closeness, despite smaller effects. Taken together, findings support the importance of professional development opportunities focusing on facilitating teachers’ relationships with students with perceived challenging behaviour.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Students with special educational needs,Student–teacher relationship,Social skills,Behaviour problems
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/MHC-CED/4150/2014 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.