Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Título Revista
British Educational Research Journal
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Teachers play a key role in creating effective conditions for students to succeed in school. The
quality of student-teacher relationships is consistently associated with social, emotional,
behavioural, and academic adjustment and it is even more relevant for students with special
educational needs (SEN), considering these students’ emotional, social, and learning
vulnerabilities. This study aimed to examine the associations between students’ externalizing
and internalizing behaviour, social skills, and academic performance, and teachers’ perceptions
of conflict and closeness in their relationships with students with and without SEN. Data
regarding 360 students of Year 3rd, Year 5th, and Year 7th grades (169 students with SEN) were collected. Teachers (n = 74) reported on student-teacher relationship and students’ social skills, behaviour problems, and academic performance. Special education teachers (n = 38) provided information regarding the diagnosis and profile of functioning of students with SEN. Results showed that teachers’ reports of students’ social skills and externalizing problems were the strongest predictors of closeness and conflict. Internalizing problems and SEN status also
predicted decreased closeness, despite smaller effects. Taken together, findings support the
importance of professional development opportunities focusing on facilitating teachers’
relationships with students with perceived challenging behaviour.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Students with special educational needs,Student–teacher relationship,Social skills,Behaviour problems
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
PTDC/MHC-CED/4150/2014 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
UID/PSI/03125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.