Artigo em revista científica Q1
Internet of things and consumer engagement on retail: State-of-the-art and future directions
Samson Ajayi (Ajayi, S.); Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.); Daniela Langaro (Souto, D.);
Título Revista
EuroMed Journal of Business
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-12-20 07:11)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.3
Scopus

N.º de citações: 6

(Última verificação: 2024-12-20 16:46)

Ver o registo na Scopus


: 1.1
Google Scholar

N.º de citações: 18

(Última verificação: 2024-12-16 13:07)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Purpose The growing complexity of consumer engagement (CE) due to the impact of Internet of things (IoT) has been attracting significant attention from both academics and industry practitioners especially in recent times. Hence, understanding this phenomenon remains very crucial to the body of knowledge. This study conducted a systematic review on IoT and CE with the aim of proposing future research opportunities using the TCCM model. Design/methodology/approach Extant literature studies were systematically examined by sourcing high ranking ABS journals from EBSCO, ScienceDirect and Emerald. A total of 58 articles were included in the final analysis of this research. Findings The analysis established the need to conduct more research on CE due to the impact of new technological implementation in retail. The results further suggest the need for extensive research across African countries and emerging markets to enable broader empirical generalizations of research outcomes. Using the TCCM framework, the authors indicated directions for future empirical research. Originality/value This study exposes the current trends in CE and IoT. The results and analysis are both compelling and verifiable, hence, establishing a firm base of reference for future research in related fields.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Internet of things (IoT),Consumer engagement,Consumer behavior,New technologies,Consumer retention
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/00315/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.