Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
A Virtual ‘experiential expert’ communities of practice in sharing evidence based prevention of novel psychoactive substance (NPS) use: The Portuguese experience
Título Revista
International Journal of Mental Health and Addiction
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Esta publicação não está indexada no Google Scholar
Abstract/Resumo
We present findings from a unique virtual community of practice piloted to support a programme of prevention evidence and knowledge sharing among professional prevention practitioners as ‘experiential experts’ around tackling novel psychoactive substances (NPS) use in Portugal. A mixed-methods approach that combined quantitative analysis of interactions and qualitative content analysis of debates about NPS, NPS users, patterns of use and best practices in prevention of this type of drug use was conducted. Results show low and irregular interactions between members of this virtual community, but very rich discussions around sharing of experiences and problematizing practices. We discuss the layers of interaction between members, and the shared learning around policy and practice implications. Such virtual and collaborative work practices are not yet integrated within the drug prevention field where instead individualistic approaches tend to prevail and preclude the sharing of alternative solutions that shape different experiences. Our virtual community of NPS prevention experts provides a flagship for ongoing collaboration between research, generation of evidence informing policy and practice, professional training, support and shared learning. It underscores the need for an innovative and multi-disciplinary approach to sharing perspectives in tackling emerging and harmful drug trends.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Virtual community of practice,Prevention experts,Evidence-based prevention programmes,Collaborative work,Virtual learning environments,Training workshop
Classificação Fields of Science and Technology
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
- Sociologia - Ciências Sociais
- Ciências da Comunicação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
NPS-HOME/2014/JDRU/ AG/DRUG/7077 | -- |
UIDB/03126/2020 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.