Artigo em revista científica Q1
Analyzing the determinants of e-commerce in small and medium-sized enterprises: a cognition-driven framework
Ricardo M. R. Barroso (Barroso, R.); Fernando Ferreira (Ferreira, F.); Ieva Meidute-Kavaliauskiene (Meidute-Kavaliauskiene, I.); Nerija Banaitienė (Banaitienė, N.); Pedro Fontes Falcão (Falcão, P.); Álvaro Rosa (Rosa, A.);
Título Revista
Technological and Economic Development of Economy
Ano
2019
Língua
Inglês
País
Lituânia
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2019-09-13 08:23)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2019-09-09 15:27)

Ver o registo na Scopus

Abstract/Resumo
The increasing use of information technology in enterprises’ daily operations has led to multiple innovative ways to run a business, including electronic commerce (hereafter, e-commerce). However, firms with fewer resources, such as small and medium-sized enterprises (SMEs), are more reluctant to use electronic channels during transactions. This aversion to contemporary business models is a result of these companies’ lack of knowledge and capabilities regarding e-commerce. To improve their businesses, SMEs’ managers and decision makers could benefit from a methodological framework that fosters a deeper understanding of the determinants of e-commerce. This study sought to explore the use of fuzzy cognitive mapping to address this need. The results are grounded in the knowledge and experience of a panel of experts in e-commerce. The fuzzy cognitive map (FCM) developed shows that entrepreneur profile, market, operational management, marketing and promotions, website and digital platform, and products present the highest centrality indices as determinants of SME e-commerce. The findings offer a better understanding of the cause-and-effect relationships between these determinants. The advantages, limitations, and shortcomings of our constructivist proposal are also discussed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Small and medium-sized enterprises (SMEs),E-commerce,Decision support systems,Fuzzy cognitive map (FCM)
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UID/GES/00315/2013 Fundação para a Ciência e Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.