Artigo em revista científica Q1
Assessing consumer literacy on financial complex products
Luís Filipe Rodrigues (Rodrigues, L. F.); Abílio Oliveira (Oliveira, A.); Rodrigues, Helena (Rodrigues, H.); Carlos J. Costa (Costa, C. J.);
Título Revista
Journal of Behavioral and Experimental Finance
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 22

(Última verificação: 2024-03-28 21:46)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.0
Scopus

N.º de citações: 21

(Última verificação: 2024-03-23 07:44)

Ver o registo na Scopus


: 0.8
Google Scholar

N.º de citações: 49

(Última verificação: 2024-03-29 06:21)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Consumer financial education has become an important research topic, due to the growth of a wide range of investment products available in online banking. The individuals are exposed to highly complex financial products without understanding the risk and what product is suitable for them. This study investigates and measured the financial education of individuals in complex financial products. A quiz game was developed for a bank website to measure 1597 bank clients in complex products literacy. The survey also enabled a comparison between the basic and advanced skills of financial literacy knowledge. The results highlight a satisfactory overall financial literacy level. While basic knowledge level between individuals has a higher degree, there are serious concerns in advanced skill level. This study contributes to an understanding of adults’ knowledge about the prediction of the risk of investments in complex financial products, as well as providing value to ongoing financial literacy research.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Consumer,e-Banking,Financial literacy,Games,Financial complex products
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
  • Outras Engenharias e Tecnologias - Engenharia e Tecnologia
  • Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática - Engenharia e Tecnologia
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UID/MULTI/0446/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/GES/00315/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.