Artigo em revista científica Q1
Blending ahead: The advantages of young people of mixed origin in Portuguese compulsory schooling
Sandra Mateus (Mateus, S.);
Título Revista
Globalisation, Societies and Education
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Reino Unido
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Abstract/Resumo
Young people of mixed origin are gaining greater recognition in migration and integration studies. Increasing rates of intermarriage are leading to the growth of mixed populations, namely in educational settings. In this paper we discuss the social conditions and school experiences of students of mixed native-immigrant families in Portugal, comparing them with those of their peers. The analysis is based on a survey involving 1,194 9th-grade students. The results have revealed that mixed origin students outperform their peers in terms of average classifications and top grades, showing more positive conditions and experiences than either native students or those with migrant backgrounds. Results recommend taking a more cautious approach when mixing these youngsters into the broad category of children of immigrants.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Mixed origin,Young people,Education,Children of immigrants,Integration,Intermarriage
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
POCI/SOC/57872/2004 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
IME/SOC/49863/2003 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.