Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Título Revista
Children and Youth Services Review
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
--
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Children's right to participate is considered pivotal for establishing a culture of democracy and citizenship. Although this is not a new concept, its application remains a challenge. This review aims to map peer-reviewed empirical research conducted on children's right to participate, in center-based early childhood education settings, from 1980 on. A systematic literature search was performed and 36 studies met the inclusion criteria. Findings suggest a limited number of publications, conducted mostly in northern Europe countries, in the education field. Regarding definitions and theoretical backgrounds, sociological, legal, democratic, and educational discourses converge. There is a prominence of qualitative studies, a greater focus of research on ideas about participation, and, to a lesser extent, a focus on practices to promote participation. There is more emphasis on teacher's perspectives and practices, with few studies relying on children as informants, and limited sound measures to assess children's participation. Future research should rely on multiple informants, and investigate associations between this right and children's individual outcomes.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Right to participate,Participation,Early childhood education,Peer-reviewed,Children
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
SFRH/BD/96012/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
UID/PSI/03125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
SFRH/BD/99875/2014 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.