Artigo em revista científica Q1
Children's right to participate in early childhood education settings: a systematic review
Nadine Correia (Correia, N.); Cláudia Camilo (Camilo, C.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Fausto Amaro (Amaro, F.);
Título Revista
Children and Youth Services Review
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
--
Web of Science®

N.º de citações: 32

(Última verificação: 2024-04-18 10:50)

Ver o registo na Web of Science®


: 2.5
Scopus

N.º de citações: 40

(Última verificação: 2024-04-16 11:01)

Ver o registo na Scopus


: 3.0
Google Scholar

N.º de citações: 107

(Última verificação: 2024-04-18 10:01)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Children's right to participate is considered pivotal for establishing a culture of democracy and citizenship. Although this is not a new concept, its application remains a challenge. This review aims to map peer-reviewed empirical research conducted on children's right to participate, in center-based early childhood education settings, from 1980 on. A systematic literature search was performed and 36 studies met the inclusion criteria. Findings suggest a limited number of publications, conducted mostly in northern Europe countries, in the education field. Regarding definitions and theoretical backgrounds, sociological, legal, democratic, and educational discourses converge. There is a prominence of qualitative studies, a greater focus of research on ideas about participation, and, to a lesser extent, a focus on practices to promote participation. There is more emphasis on teacher's perspectives and practices, with few studies relying on children as informants, and limited sound measures to assess children's participation. Future research should rely on multiple informants, and investigate associations between this right and children's individual outcomes.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Right to participate,Participation,Early childhood education,Peer-reviewed,Children
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BD/96012/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BD/99875/2014 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.