Artigo em revista científica Q2
Children’s right to participate: The Lundy model applied to early childhood education and care
Nadine Correia (Correia, N.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Helena Taelman (Taelman, H.); Anneleen Boderé (Boderé, A.); Konstantinos Petrogiannis (Petrogiannis, K.); Efthymia Penderi (Penderi, E.); Christophoros Karachristos (Karachristos, C.); Elias Stavropoulos (Stavropoulos, E.); Olga Wyslowska (Wyslowska, O.); Ula Markowska-Manista (Markowska-Manista, U.); Cristina Mesquita (Mesquita, C.); Luís Ribeiro (Ribeiro, L.); Sílvia Araújo de Barros (Barros, S.); Sara Barros Araújo (Araújo, S.); Manuela Pessanha (Pessanha, M.); Cristiana Guimarães (Guimarães, C.); Vera Coelho (Coelho, V.); Isabel Correia (Correia, I.); Eunice Magalhães (Magalhães, E.); Vanessa Figueiredo (Figueiredo, V.); Filomena Almeida (Almeida, F.); et al.
Título Revista
The International Journal of Children’s Rights
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 6

(Última verificação: 2024-11-20 14:31)

Ver o registo na Web of Science®


: 5.5
Scopus

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-11-20 13:38)

Ver o registo na Scopus


: 2.1
Google Scholar

N.º de citações: 16

(Última verificação: 2024-11-21 19:26)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Children have the right to express their views in all matters affecting them, and to have them considered and given due weight. Children’s participation is most meaningful when rooted in children’s everyday lives, and its promotion should be encouraged from the youngest ages, especially in early childhood education and care (ecec). In this paper we apply the Lundy model of participation, widely used in policy, practice and professional development initiatives, to the ecec context. Based on examples provided by ecec professionals from Belgium, Greece, Poland, and Portugal, we illustrate the implementation of the elements of space, voice, audience and influence, proposed by the Lundy model. We also discuss the interrelations among these elements and the need for organisational and contextual support to enhance children’s participation. This paper adds to existing literature, highlighting theoretical and practical issues associated with the promotion of children’s right to participate in ecec.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Children’s right to participate,Early childhood education,Lundy model of participation,Participation
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2019-1-PT01-KA202-060950 Erasmus+
Projetos Relacionados

Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.