PARTICIPA
PROFESSIONAL DEVELOPMENT TOOLS SUPPORTING PARTICIPATION RIGHTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
Descrição

Children have the right to participate in all matters affecting them, freely expressing their opinion and having it respected and considered. Young children’s participation is key to developing a culture of human rights, democracy, and rule of law. Therefore, young people’s active participation and decision-making in society must be protected and encouraged from an early age. Even though children’s right to participate is key to education quality, its implementation in early childhood education (ECE) remains a challenge. To support high-quality ECE through the implementation of children’s right to participate, we propose a multilevel professional development approach.

Desafio

We aim to strengthen ECE teachers, assistants, and coordinators/managers’: (1) knowledge on children’s right to participate; (2) positive attitudes regarding the design, implementation, and monitoring of practices that promote children’s participation; (3) ability to identify, design, implement, and monitor practices that enhance children’s right to participate; and (4) ability to work together, at multiple levels of the ECE centre, to identify, use, and sustain the individual and  organizational resources needed to increase children’s participation. To reach these goals, we will develop three independent but complementary professional development resources: (1) a Massive Open Online Course on children’s right to participate in ECE, targeting teachers, assistants, and coordinators/managers; (2) a self-assessment tool designed to support teachers and assistants in delivering high-quality ECE through participatory practices at the classroom level; and (3) a selfassessment tool designed to support coordinators/managers in enhancing participatory practices based on organizational resources and supports. We will examine the feasibility of this toolkit, gathering input from end users to inform its iterative development.

Parceiros Internos
Centro de Investigação Grupo de Investigação Papel no Projeto Data de Início Data de Fim
CIS-IUL Comunidade, Educação e Desenvolvimento Líder 2019-09-01 2022-08-31
Parceiros Externos
Instituição País Papel no Projeto Data de Início Data de Fim
HELLENIC OPEN UNIVERSITY (HELLENIC OPEN UNIVERSITY) Grécia Parceiro 2019-09-01 2022-08-31
Odisee vzw (Odisee vzw) Bélgica Parceiro 2019-09-01 2022-08-31
Associação de Profissionais de Educação de Infância (APEI) Portugal Parceiro 2019-09-01 2022-08-31
Instituto Politécnico do Porto (IPP) Portugal Parceiro 2019-09-01 2022-08-31
UNIWERSYTET WARSZAWSKI (UNIWERSYTET WARSZAWSKI) Polónia Parceiro 2019-09-01 2022-08-31
Equipa de Projeto
Nome Afiliação Papel no Projeto Data de Início Data de Fim
Cecília Aguiar CIS-IUL [Comunidade, Educação e Desenvolvimento] Coordenadora Global 2019-09-01 2022-08-31
Eunice Magalhães CIS-IUL [Comunidade, Educação e Desenvolvimento] Investigadora 2019-09-01 2022-08-31
Isabel Alexandra de Figueiredo Falcão Correia CIS-IUL [Psychange: Psicologia da mudança societal] Investigadora 2019-09-01 2022-08-31
Nadine Correia CIS-IUL [Comunidade, Educação e Desenvolvimento] Investigadora 2019-09-01 2022-08-31
Financiamentos do Projeto
Código/Referência Tipo de Financiamento Entidade Financiadora Programa de Financiamento País Valor Financiado (Global) Valor Financiado (Local) Data de Início Data de Fim
2019-1-PT01-KA202-060950 Contrato Comissão Europeia Agência Nacional Erasmus+ Educação e Formação -- 336480 76926 2019-09-01 2022-08-31
Outputs (Publicações)

Não foram encontrados registos.

Outputs (Outros)

Não foram encontrados registos.

Ficheiros do projeto

Não foram encontrados registos.

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos projetos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados para este projeto. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.

PROFESSIONAL DEVELOPMENT TOOLS SUPPORTING PARTICIPATION RIGHTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
2019-09-01
2022-08-31