Artigo em revista científica Q1
Classroom quality and children's social skills and problem behaviors: dosage and disability status as moderators
Ana Aguiar (Aguiar, A.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Joana Dias Cadima (Cadima, J.); Nadine Correia (Correia, N.); Ana Fialho (Fialho, A.);
Título Revista
Early Childhood Research Quarterly
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 20

(Última verificação: 2024-04-18 23:52)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.2
Scopus

N.º de citações: 14

(Última verificação: 2024-04-19 07:20)

Ver o registo na Scopus


: 0.7
Google Scholar

N.º de citações: 42

(Última verificação: 2024-04-18 10:01)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Multiple studies have reported associations between early childhood education (ECE) quality and dosage and children’s social and behavior development, with some suggesting that this association may be stronger for specific groups of children. In this study, we examined the association between classroom quality and children’s social skills and problem behaviors, as reported by ECE teachers, as well as the moderating effects of ECE dosage and children’s disability status. Participants were 222 children (Mage = 63.75, SD = 7.77), including 180 typically developing (90 boys) and 42 children with disabilities (29 boys), from 44 inclusive classrooms in the Metropolitan Area of Lisbon, Portugal. Our results indicated that children’s social skills and behavior problems were not directly associated with observed classroom quality domains. However, lower classroom organization predicted lower social skills and higher externalizing behavior at higher number of months with the lead teacher; and instructional support predicted increased social skills for children with disabilities. Days absent from school predicted lower social skills. Overall, our results suggest that diverse types of dosage influence teacher’s reports of social and behavioral outcomes in different ways.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Disabilities,Dosage,Early childhood education quality,Problem behaviors,Social skills
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CPE-CED/117476/2010 FCT—Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.