Publicação em atas de evento científico Q4
Cognitive, affective, and social drivers of music fan-related behavior
Maria Ganhão (Ganhão, M.); Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.); João Guerreiro (Guerreiro, J.); Ricardo Godinho Bilro (Bilro, R.G.); Mariana Berga Rodrigues (Rodrigues, M. B.);
Marketing in a multicultural and vibrant world: Proceedings for the 2024 AMS World Marketing Congress
Ano (publicação definitiva)
2024
Língua
Inglês
País
Suíça
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Abstract/Resumo
The music industry underwent a digital revolution, culminating in the dominance of streaming services. These services transformed music consumption habits, providing constant access to music and an abundance of options. However, understanding what drives music consumers’ loyalty to their favorite artists in this vast landscape remains a critical question. With both popular and lesser-known artists now sharing the same platforms, fostering loyalty has become a challenge. Surprisingly, there is limited research on brand loyalty toward music artists. To address this gap, our study investigates the factors influencing attitude and fan-related behavior. Data collection and analysis were conducted through quantitative methods using an online questionnaire based on relevant literature on the topic. Findings reveal that Brand Coolness, Perceived Sense of Brand Community, Perceived Quality, and Perceived Social value predict attitudes toward music artists, which subsequently influences behavioral loyalty. Finally, this study evidences the need for musicians and managers to invest in amplifying loyalty from the fans, through these predictors.
Agradecimentos/Acknowledgements
UI/BD/151513/2021 (Fundação para a Ciência e Tecnologia - FCT)
Palavras-chave
Fan-related behavior,Brand coolness,Attitude,Perceived social value,Psychological sense of community
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UI/BD/151513/2021 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.