Artigo em revista científica Q1
Designing vocational training policies in an outermost European region: Highlights from a participatory process
Leonor Bettencourt (Bettencourt, L.); Francisco Simões (Simões, F.); Bernardo Fernandes (Fernandes, B.); Joana Fonseca (Fonseca, J.);
Título Revista
European Educational Research Journal
Ano (publicação definitiva)
2024
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-11-30 20:58)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-11-30 21:49)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 6

(Última verificação: 2024-11-28 06:52)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This paper presents a systematic framework of the most needed Vocational Education and Training (VET) reforms in The Azores, a Portuguese outermost region. Our report is based on a participatory research approach involving the perspectives of five different groups of stakeholders. Our data was collected in 18 virtual world-café sessions (n = 164 participants—58 trainees; 21 trainers; 42 institutional representatives; 21 unemployed people registered at local public employment agencies; and 22 businesspersons; M age = 45.20; 60.37 women). Based on content analysis, we identified three main priorities to restructure vocational training policies: (a) VET perception and valorization, comprising strategies to disseminate a more positive social representation of VET in the region; (b) horizontal coordination between stakeholders, including effective ways of coordinating and sharing information; and (c) vertical coordination in terms of VET improvements of curricula, funding models, and investments in the sector’s human capital. Our correspondence analysis did not show significant differences regarding the prevalence of the three priorities across the five groups of stakeholders. We interpret and contextualize our results according to relevant publicly available data about the region, and an integrated governance lens to inform policy design in outermost territories.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Vocational education and training,Participatory research,Integrated governance,Outermost regions,Public policies
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.