Scientific journal paper Q1
Educação, sociedade e democracia: o legado de John Goodlad
Domingos Fernandes (Fernandes, D.);
Journal Title
Estudos Avançados
Year (definitive publication)
2022
Language
Portuguese
Country
Brazil
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 0

(Last checked: 2024-11-18 07:19)

View record in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Abstract
The major purpose of this paper is to present and to discuss some of the most relevant ideas of John Goodlad’s (1920-2014) comprehensive work concerning issues that have to do with renewal and improvement of education, schools, society, and democracy. Reading and consulting some of his aknowledged and most influential texts, enabled one to come up with a brief biographical synthesis of the author and also to identify some of the main guidelines that have driven both his thoughts and civic actions. His research and his unflagging efforts to improve both education and democracy, which he viewed in symbiotic relationship, were always driven by the idea that critical and deep sociological knowledge of schools is imperative to its renovation and improvement. And this is, very likely, his most fundamental legacy. O principal propósito deste artigo é apresentar e discutir algumas das ideias mais relevantes da extensa e intensa obra de John Goodlad (1920-2014) no que se refere a questões relacionadas com a renovação e a melhoria da educação, das escolas e da sociedade democrática e social. Através da leitura e da consulta de alguns dos seus textos reconhecidamente mais influentes, foi possível, por um lado, produzir uma breve síntese biográfica do autor e, por outro lado, identificar algumas das linhas mestras que orientaram o seu pensamento e a sua ação cívica. As suas pesquisas e a sua incansável luta para melhorar a educação e a democracia, que perspetivava numa relação simbiótica, foram sempre orientadas pela ideia de que o conhecimento sociológico crítico e profundo das escolas é uma condição indispensável para a sua renovação e melhoria. E este é, muito provavelmente, o seu mais fundamental legado.
Acknowledgements
--
Keywords
Educação,Escola,Sociedade,Democracia,Pedagogia
  • Educational Sciences - Social Sciences
  • Other Social Sciences - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.