Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Effects of home environment and center-based child care quality on children's language, communication, and literacy outcomes
Título Revista
Early Childhood Research Quarterly
Ano (publicação definitiva)
2013
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
--
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
This study examined the joint effects of home environment and center-based child care quality on children's language, communication, and early literacy development, while also considering prior developmental level. Participants were 95 children (46 boys), assessed as toddlers (mean age = 26.33 months; Time 1) and preschoolers (mean age = 68.71 months; Time 2) and their families. At both times, children attended center-based child care classrooms in the metropolitan area of Porto, Portugal. Results from hierarchical linear models indicated that home environment and preschool quality, but not center-based toddler child care quality, were associated with children's language and literacy outcomes at Time 2. Moreover, the quality of preschool classrooms moderated the association between home environment quality and children's language and early literacy skills - but not communication skills - at Time 2, suggesting the positive cumulative effects of home environment and preschool quality. Findings further support the existence of a detrimental effect of low preschool quality on children's language and early literacy outcomes: positive associations among home environment quality and children's developmental outcomes were found to reduce substantially when children attended low-quality preschool classrooms.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Child care quality,Home environment quality,Language and communication development,Early literacy
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
POCTI/PSI/35207/1999 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
PEst-OE/PSI/UI3125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
POCI/PSI/58712/2004 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.