Publicação em atas de evento científico Q4
Encouraging wine storytelling in the tourist experience: A preliminary study
Vasco Ribeiro Santos (Santos, V. R.); Bruno Barbosa Sousa (Sousa, B. B.); Paulo Ramos (Ramos, P.); Álvaro Dias (Dias, Á.); Arlindo Madeira (Madeira, A.);
Advances in Tourism, Technology and Systems. Smart Innovation, Systems and Technologies
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Singapura
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-06-17 10:29)

Ver o registo na Scopus


: 2.8
Google Scholar

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-06-21 10:39)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Wine tourism has long since ceased to be just a visit to wine producing regions and wineries, just to taste or buy wine. In fact, wine tourism has become more complex as a tourist product, due to the requirement of visitors to obtain a differentiated experience, composed of multiple elements Wine tourism activities consist of, above all, wine tastings and cellar, wine house and wine museum visits. Currently, and in the future, wine tourism has provided and boosted the creation of genuine and unique tourist experiences, more and more differentiated tailor-made. This preliminary approach aims to evaluate the role of wine storytelling as an antecedent in the wine tourism experience, namely on other constructs as winescape attributes, sensorial attraction, wine excitement and cultural experience. A range of practical implications are provided for wine tourism managers, marketers and wine guided tours namely on the importance on the training the storytelling skill by the wine cellars staff. The new vogue of wine tourism forces us to challenge and re-visit the power relationships that exist within contemporary tourism and the host–guest relationship. As an interdisciplinary approach, this research contributes positively to the development of theory in relationship marketing and tourism contexts in wine management (theoretical implications). At the end, guidelines for future work will be presented.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Wine tourism,Niche tourism,Experience,Storytelling,Wine knowledge
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/04470/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.