Scientific journal paper
“Eu falo Português, você fala Brasileiro”: Processos de categorização operados pelos professores a partir da perspetiva dos alunos de origem Brasileira em Portugal
Renata Carone (Carone, R. R.); Sofia Gaspar (Gaspar, S.); Ana Raquel Matias (Matias, A. R.); Gabriela Spanghero Lotta (Lotta, G. S.);
Journal Title
Sociologia, Problemas e Práticas
Year (definitive publication)
2025
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

Times Cited: 0

(Last checked: 2025-03-16 09:25)

View record in Google Scholar

This publication is not indexed in Overton

Alternative Titles

(English) “I speak Portuguese, you speak Brazilian”: Categorisation processes operated by teachers from the perspective of Brazilian students in Portugal

(French) “Je parle Portugais, tu parles Brésilien”: Processus de catégorisation opérés par les professeurs dans la perspective des étudiants Brésiliens au Portugal

(Spanish/Castilian) “Yo hablo Portugués, tú hablas Brasileño”: Procesos de categorización operados por profesores desde la perspectiva de estudiantes Brasileños en Portugal

Abstract
Através da realização de 31 entrevistas semiestruturadas, com jovens estudantes de origem brasileira na área metropolitana de Lisboa, analisamos de que modo estes alunos interpretam as categorizações operadas pelos seus professores face ao português do Brasil (diferente do português de Portugal, a língua de escolarização). O objetivo deste artigo é contribuir para um melhor entendimento do uso das categorizações na literatura de burocracia de nível de rua a partir da visão dos usuários, reconhecendo a questão da língua como um elemento que aciona estereótipos e constrói categorias sociais.
Acknowledgements
--
Keywords
Burocratas de nível de rua,Professores,Categorização,Português língua pluricêntrica,Alunos de origem imigrante brasileira
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
PT/2020/FAMI/517 Programa Nacional do Fundo para o Asilo, a Migração e a Integração

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência_Iscte. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.