Artigo em revista científica Q1
Friendships and social acceptance of children with disabilities: the role of classroom quality, individual skills, and ECEC dosage
Milene Ferreira (Ferreira, M.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Nadine Correia (Correia, N.); Ana Fialho (Fialho, A.); Júlia Serpa Pimentel (Pimentel, J.);
Título Revista
Topics in Early Childhood Special Education
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 9

(Última verificação: 2024-12-21 21:25)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.9
Scopus

N.º de citações: 6

(Última verificação: 2024-12-14 17:30)

Ver o registo na Scopus


: 0.6
Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Abstract/Resumo
Positive social experiences with peers are important for children with disabilities attending inclusive early childhood education (ECE). This study investigated the associations between classroom quality; children’s verbal, social, and Behavioral skills; and the friendships and social acceptance of children with disabilities, while testing the moderating effects of ECE dosage. Eighty-six children with disabilities (63 boys; Mage = 67.53 years, SD = 10.54 years), attending 86 inclusive ECE classrooms from the Metropolitan Area of Lisbon, Portugal, participated in the study. We found no effects of classroom quality on children’s social acceptance and friendships and ECE dosage did not moderate this association. However, ECE dosage moderated the association between children’s individual skills and their social acceptance and friendships. Findings suggest that more time in ECE is not enough to support children’s social acceptance, particularly for children with increased language and behavioral difficulties, who likely require more intensive and individualized interventions to support their peer-related social experiences.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Classroom quality,Children with disabilities,Social acceptance,Friendships,Dosage
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CPE-CED/117476/2010 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.