Scientific journal paper
Gênero e pré-escola: Experiências e estratégias de homens educadores de infância
Maria Helena Santos (Santos, M. H.); Eduardo Ferreira Cruz (Cruz, E. F.); António Manuel Marques (Marques, A. M.);
Journal Title
Cadernos de Pesquisa
Year (definitive publication)
2022
Language
Portuguese
Country
Brazil
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

Times Cited: 5

(Last checked: 2024-11-18 19:49)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(French) Genre et l’école maternelle: expériences et stratégies d’enseignants hommes dans l’éducation de la petite enfance

(Spanish/Castilian) Género y preescolar: experiencias y estratégias de hombres educadores de la niñez

(English) Gender and pre-school: The experiences and strategies of male early childhood educators

Abstract
Este estudo analisou as dinâmicas de gênero no contexto da educação de infância, em Portugal. Procurámos observar se os homens educadores de infância vivenciam as consequências negativas associadas aos tokens e a possível emergência de fenômenos relacionados com a construção social da masculinidade. A análise temática dos conteúdos de 14 entrevistas individuais semiestruturadas com educadores/as de infância originou seis temas e evidenciou a especificidade da inserção profissional dos homens. As vivências e as estratégias descritas pelos entrevistados e percecionadas pelas entrevistadas evidenciam os efeitos da construção social da masculinidade e confirmam parte dos efeitos do seu estatuto de tokens, ainda que de modo distinto ao revelado pelos estudos centrados nas mulheres nessa situação.
Acknowledgements
--
Keywords
Educação Pré-Escolar,Relações de gênero,Homem,Masculinidade
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
UIDB/03125/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.