Book chapter
Investigar processos de globalização em educação: desafios para a prática de pesquisa
Anne Schippling (Schippling, A.);
Book Title
Nós globais: investigações em curso sobre questões da globalização
Year (definitive publication)
2023
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Researching processes of globalization in education: Challenges for research practice

Abstract
Enquanto em várias ciências sociais a reivindicação para transgredir o paradigma de um nacionalismo metodológico é recorrente, na investigação em educação esse paradigma mantém-se muito persistente. Este texto propõe uma reflexão de carácter metodológico, num primeiro passo, sobre esse paradigma e o seu impacto na investigação em educação – centrando-se em processos de globalização e transnacionalização em educação – e, num segundo passo, um programa e uma prática de investigação que se baseia na desconstrução do paradigma do nacionalismo metodológico. No exemplo da interpretação colaborativa de dados, por grupos de investigadores culturalmente heterogéneos, é discutida essa prática de investigação. O texto termina com uma perspetiva sobre os desafios para um programa da investigação da globalização em educação.
Acknowledgements
--
Keywords
Educação,Globalização,Transnacionalização,Nacionalismo metodológico,Interpretação colaborativa de dados,Grupo de investigadores culturalmente heterogéneo
  • Educational Sciences - Social Sciences
  • Sociology - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
SFRH/BPD/112406/2015 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.