Artigo em revista científica Q4
Microworlds with different pedagogical approaches in introductory programming learning: effects in programming knowledge and logical reasoning
Joana Martinho Costa (Costa, J. M.);
Título Revista
Informatica
Ano
2019
Língua
Inglês
País
Eslovénia
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2020-05-26 11:35)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2020-05-25 12:09)

Ver o registo na Scopus

Abstract/Resumo
This paper presents a summary of doctoral thesis that evaluates the using of Alice microworld combined with different pedagogical approaches to learn introductory programming, specifically in programming knowledge and logical reasoning variables. The results suggest that when microworlds are combined with the 4C-ID instructional model there are positive effects in learning to program a computer, but they have no impact if an expository method is used. However, given the limited number of sampled subjects in this thesis, this topic should be further researched. It is necessary to understand to what extent, measurable, the use of certain teaching methods with or without association with microworlds, influence the results of students in knowledge and logical reasoning.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Microworlds,Introductory programming learning,4C/ID model,Expository teaching
  • Matemáticas - Ciências Naturais
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UID/MULTI/0446/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.