Artigo em revista científica Q1
Motivation and perceived motivational climate by adolescents in face-to-face physical education during the COVID-19 pandemic
Carlos Mata (Mata, C.); Marcos Onofre (Onofre, M.); João Costa (Costa, J.); Madalena Ramos (Ramos, M.); Adilson Marques (Marques, A.); João Martins (Martins, J.);
Título Revista
Sustainability
Ano (publicação definitiva)
2021
Língua
Inglês
País
Suíça
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-04-19 11:35)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.9
Scopus

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2024-04-19 07:42)

Ver o registo na Scopus


: 0.8
Google Scholar

N.º de citações: 18

(Última verificação: 2024-04-17 19:24)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The COVID-19 pandemic impacted adolescents’ lives, leading to unprecedented changes in their routines, especially in education. Face-to-face physical education (PE) classes during COVID-19 were affected in organization, possibly conditioning students’ participation, motivation and learning. Based on the achievement goal and self-determination theories, the aim of this study was to analyze and compare the motivational indicators of adolescents in face-to-face PE classes during COVID-19, according to gender, educational level and physical activity (PA). A total of 1369 students participated in the study (621 boys and 748 girls; mean age: 14.4 years; SD: 1.74). Data were collected via an online questionnaire and analyzed using MANCOVAs adjusted for age, pre- and post-COVID-19 PA, socioeconomic status and BMI (Z-score). Differences in achievement goals, motivational climate and motivational regulation levels were found in different groups by gender, PA and educational level, favoring older and more active participants. A more positive motivational profile was found for girls in general and, specifically, for active boys, regarding more self-determined motivations and mastery goal orientations. Overall, this study’s findings suggest that the restrictions related to face-to-face PE classes during the COVID-19 pandemic had a negative impact on students’ motivation.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Physical education,Achievement goal,Self-determination,COVID-19
  • Ciências da Saúde - Ciências Médicas
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.