Artigo em revista científica Q1
Playing and socializing — Adults’ perceptions of the FIFA digital game
Alessandro Pinheiro (Pinheiro, A.); Abílio Oliveira (Oliveira, A.); Bráulio Alturas (Alturas, B.);
Título Revista
Informatics
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Suíça
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Abstract/Resumo
Gamers’ perceptions of using competitive digital games, especially concerning anxiety and socialization, have raised doubts about the benefits of playing such games. Since different studies highlight different results, this research aims to explore these differences by analyzing the perceptions of adults involved in playing a competitive digital game, in this case, FIFA, considering data that were collected during the COVID-19 pandemic period. The main question is ‘How do adults perceive anxiety, stress, and socialization when playing the FIFA digital game?’. The research comprises two studies involving volunteer participants: In the first part, which adopts a qualitative approach, the participants’ perceptions of what they think and feel when playing FIFA were analyzed and interpreted using text mining analysis. In the second, a quantitative study, FIFA users’ perceptions of the gaming experience were statistically analyzed. The results show that adult users tend to refer to positive perceived stress and socialization. The fact that participants identified manipulations and interference in the game and no longer allowed its use to influence their mood reveals that perceptions of attacks of rage were considered possible reactions to the use of the game, interpreted from the interface, and leading to the creation of knowledge.
Agradecimentos/Acknowledgements
Work carried out at ISTAR—Information Sciences and Technologies and Architecture Research Center of ISCTE—Instituto Universitário de Lisboa, Portugal, and partially funded by the Foundation for Science and Technology (Project “FCT UIDB/04466/2020”).
Palavras-chave
Stress,Digital games,FIFA,Socialization,COVID-19
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/04466/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.