Artigo em revista científica Q3
Policies and practices of external evaluation of schools: Spaces for teacher collaboration?
Filipa Isabel Barreto de Seabra Borges (Seabra, F.); Marta Abelha (Abelha, M.); Susana Henriques (Henriques, S.); Ana Mouraz (Mouraz, A.);
Título Revista
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Brasil
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-11-18 16:49)

Ver o registo na Scopus


: 1.2
Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Títulos Alternativos

(Espanhol/Castelhano) Políticas y prácticas para la evaluación externa de las escuelas:¿espacios para la colaboración del maestro?

(Português) Políticas e práticas de avaliação externa de escolas: quais os espaços para a colaboração docente?

Abstract/Resumo
Teaching has traditionally been a solitary profession. However, both because of the growing awareness of the complexity of teaching and the emergence of a notion of curriculum based on transversal competences, teachers’ collaborative work is currently the focus of increased attention and research. Teacher collaboration has a paradoxical status in schools, as desired by educational policies and by teachers’ and schools’ discourses, but there is little evidence of authentic teacher collaboration practices. The present article intends to identify how teacher collaboration is at stake in schools. The perspective considered here is that of the frame of reference and reports of the third cycle of External Evaluation of Schools, conducted by the General Inspectorate of Education and Science in Portugal. The study uses document analysis as a data-gathering technique and content analysis for data analysis. The results point to the transversal valuing of teacher collaborative work in order to promote the improvement of teachers’ practices related to supervision.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Teacher collaboration,External evaluation of schools,Institutional evaluation policies,Document analysis
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CED-EDG/30410/2017 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.