Scientific journal paper
Políticas de formação de professores e regulação de cursos em Portugal e no Brasil
Suzana dos Santos Gomes (Gomes, S.); Domingos Fernandes (Fernandes, D.); Sandra Zákia Sousa (Sousa, S.);
Journal Title
Estudos em Avaliação Educacional
Year (definitive publication)
2021
Language
Portuguese
Country
Brazil
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil

(Spanish/Castilian) Políticas de formación docente y regulación de cursos en Portugal y Brasil

Abstract
Esta pesquisa investigou as políticas de formação inicial de professores articuladas às políticas de avaliação de curso implementadas em Portugal e no Brasil nas últimas décadas. Trata-se de uma pesquisa descritivo-analítica de abordagem qualitativa cuja fonte de dados envolveu revisão de literatura, pesquisa documental e entrevistas com professores pesquisadores da área. Os resultados revelaram que a formação inicial de professores tem se configurado de modo complexo nos dois países, em virtude das políticas educacionais efetivadas. Desse modo, a formação docente também foi considerada política essencial para o desenvolvimento da qualidade nos sistemas educacionais.
Acknowledgements
--
Keywords
Políticas educacionais,Formação inicial de professores,Avaliação da educação,Portugal
  • Educational Sciences - Social Sciences
  • Other Social Sciences - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.