Artigo em revista científica Q1
Process quality in Portuguese preschool classrooms serving children at-risk of poverty and social exclusion and children with disabilities
Joana Dias Cadima (Cadima, J.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Maria Clara Barata (Barata, M. C.);
Título Revista
Early Childhood Research Quarterly
Ano (publicação definitiva)
2018
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 19

(Última verificação: 2024-11-20 03:31)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.0
Scopus

N.º de citações: 16

(Última verificação: 2024-11-14 13:30)

Ver o registo na Scopus


: 0.7
Google Scholar

N.º de citações: 34

(Última verificação: 2024-11-18 00:20)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This study investigates process quality and structural features of classrooms serving children at-risk of poverty and social exclusion and children with disabilities in Portugal. We examine (a) whether the three-domain structure of a widely used standard observational tool, the Classroom Assessment Scoring System (CLASS; Pianta, LaParo, & Hamre, 2008) describes adequately teacher–child interactions in those classrooms and (b) associations between CLASS domains and structural features, including teacher education and group size. The study was conducted in 178 preschool classrooms. Data included classroom observations using the CLASS Pre-K and teacher reports on structural features. Confirmatory factor analysis supported the three domains of teacher–child interactions. In addition, the CLASS domains described teacher–child interactions equally well across classrooms serving children with disabilities and children at-risk of poverty and social exclusion. Finally, we found modest associations between structural features and CLASS organizational and instructional support, suggesting a complex interplay among structural features in predicting levels of teacher–child interactions.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Disabilities,Low-income,Preschool,Process quality,Structural features,Teacher–child interactions
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BPD/77184/2011 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
PTDC/CPE-CED/117476/2010 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.