Artigo em revista científica Q1
Process quality in toddler classrooms in four European countries
Joana Dias Cadima (Cadima, J.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Carolina Guedes (Guedes, C.); Olga Wyslowska (Wyslowska, O.); Jenni Salminen (Salminen, J.); Pauline Slot (Slot, P.); Maria Clara Barata (Barata, C.); M.-K. Lerkkanen (Lerkkanen, M.-K.); et al.
Título Revista
Early Education and Development
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 8

(Última verificação: 2024-12-21 18:55)

Ver o registo na Web of Science®


: 3.8
Scopus

N.º de citações: 14

(Última verificação: 2024-12-16 20:52)

Ver o registo na Scopus


: 3.5
Google Scholar

N.º de citações: 20

(Última verificação: 2024-12-22 06:07)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Research Findings: This study examined whether teacher-child interaction quality varied as a function of type of activity in toddler classrooms in four European countries (Finland, Netherlands, Poland, and Portugal). It also investigated whether specific activity settings, namely levels of adult involvement, use of whole group, and children’s engagement with materials, explained differences in teacher-child interaction quality across activities. Participants were 129 toddler classrooms and their lead teachers, specifically, 28 in the Netherlands, 40 in Finland, 31 in Portugal, and 30 in Poland. Process quality was measured with the CLASS Toddler (La Paro et al., 2012) and the Activity Setting Measure was used to characterize adult levels of involvement, group organization, and children’s engagement with materials. Findings indicated that there were important variations across activities in all countries. Positive associations were found between higher levels of adult facilitation and both Emotional and Educational Support. Other activity settings partially explained differences across activities in interaction quality, although patterns varied by country. Practice or Policy: CLASS scores were conditional on the content and format of the activities. Greater attention to activity types and settings may be a means to increase the precision of quality assessment.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/MHCCED/5913/2014 Fundação para a Ciência e Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.