Artigo em revista científica Q1
Teacher attunement to preschool children’s peer preferences: Associations with child and classroom-level variables
Inês Peceguina (Peceguina, I.); João Rodrigues Daniel (Daniel, J. R.); Nadine Correia (Correia, N.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.);
Título Revista
Early Childhood Research Quarterly
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-05-02 12:10)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.4
Scopus

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-04-29 19:00)

Ver o registo na Scopus


: 0.6
Google Scholar

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-04-30 22:27)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Teacher attunement to peer preferences in preschool was assessed as the level of teacher-child agreement on each child's preferred playmates. The associations between attunement and children's age, sex, disability status (with or without disabilities), time spent with teacher, and classroom level variables - group size, emotional support, classroom organization, instructional support, and teacher experience - were investigated. Participants were 1415 children from 86 classrooms (743 boys and 672 girls; Mage = 62.15 months, SD = 8.80), including 108 children with disabilities. Overall, results showed that higher teacher attunement was associated with children's age (being older) and not having a disability. Implications for educational policies and classroom-level professional development are discussed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Preschool,Peer preferences,Teacher attunement,Classroom quality domains
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/03125/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
PTDC/CPE-CED/117476/2010 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/04810/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BD/96012/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BPD/86115/2012 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.