Artigo em revista científica Q3
Researching global citizenship education: towards a critical approach
Anne Schippling (Schippling, A.);
Título Revista
Journal of Social Science Education
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Alemanha
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-03-25 06:46)

Ver o registo na Scopus


: 0.7
Google Scholar

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-03-26 12:13)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Purpose: This article contains a reflection on researching in global citizenship education with a critical approach that aims to transcend the paradigm of methodological nationalism. Design/methodology/approach: Starting from outlining different dimensions of global citizenship (education), and looking at the current research situation in GCE, we propose a methodological turn that overcomes the nation-state paradigm as a base for critical research on GCE. Subsequently, using the concept of transnational capital as an analytical tool, we show – in the example of two biographical case studies in an international school in a large city of West Germany – how to put a critical research on GCE into action. Findings: The article demonstrates, on the one hand, how a critical approach to research aspects of global citizenship education can be taken, starting from a transnational research stance. On the other hand, it presents new perspectives and challenges for critical research in GCE.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Global citizenship education,Transnational capital,Methodological nationalism,Iinternational school,Biographical case study
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.