Artigo em revista científica Q2
Social experiences of children with disabilities in inclusive Portuguese preschool settings
Milene Ferreira (Ferreira, M.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Nadine Correia (Correia, N.); Ana Fialho (Fialho, A.); Júlia Serpa Pimentel (Pimentel, J.);
Título Revista
Journal of Early Intervention
Ano (publicação definitiva)
2017
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 13

(Última verificação: 2024-11-21 11:17)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.3
Scopus

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-11-18 21:35)

Ver o registo na Scopus


: 0.9
Google Scholar

N.º de citações: 60

(Última verificação: 2024-11-18 21:08)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Based on peer sociometric reports, we examined how number of friendships, social acceptance, and characteristics of social networks vary as a function of disability profile. We also investigated teachers' awareness of the sociometric status of young children with disabilities. Participants were 86 children with disabilities (63 boys) enrolled in inclusive preschool classrooms of the Metropolitan Area of Lisbon, Portugal (M-age = 67.33 months, SD = 10.54). Findings suggest that children with severe or sociobehavioral disabilities may be at increased risk of social rejection and isolation, having fewer friends and lower social network centrality than children with mild disabilities. Low agreement between teachers' classifications of the social status of children with disabilities and classifications based on peer nominations raises concerns about their awareness of processes of social rejection and neglect. Findings highlight the need for interventions to support positive social experiences at the dyadic and group levels in Portuguese inclusive preschool classrooms.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Children with disabilities,Inclusion,Preschool,Social relationships
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CPE-CED/117476/2010 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.