Artigo em revista científica Q2
The path from social and organizational-resources to satisfaction: The mediating role of academic-engagement and the moderating role of psychological-capital
Ana Junça Silva (Junça Silva, A.); Pedro Abreu (Abreu, P.); Sílvio Brito (Brito, S.);
Título Revista
International Journal of Educational Management
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-12-22 06:23)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.7
Scopus

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-12-20 18:21)

Ver o registo na Scopus


: 0.8
Google Scholar

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2024-12-21 21:19)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This study draws on the Job Demands-Resources (JD-R) model to analyze if (1) social and organizational resources impact students’ satisfaction, via academic engagement, and (2) psychological capital moderates the mediating path. To test our hypotheses, we collected data from two well-established higher education institutions, in which 840 students participated. Additionally, the results demonstrated that the indirect relationship between resources and satisfaction through academic engagement was conditional on the individual’s levels of psychological capital, in such a way that it became stronger for those who presented lower levels of psychological capital, compared to those with higher levels. The students’ satisfaction can be an indicator of the institution’s perceived quality, in addition to positioning the HEI as a healthy organization. The cross-sectional design of the study is a limitation; The students’ satisfaction levels can be an indicators of the institution’s perceived quality, in addition to positioning the HEI as a healthy organization. Thus, these conclusions can contribute to guiding the actors of higher education institutions (HEIs) in designing and promoting interventions to promote students’ satisfaction. however, the study presents some guidelines for academic and organizational practice, namely regarding the relevance of resources for increasing academic engagement and, consequently, satisfaction.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
JD-R,Social resources,Organizational resources,Academic engagement,Psychological capital,Satisfaction,Moderated mediation
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/00315/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.