Publication in conference proceedings
Trovoada de ideias: Português académico para estudantes dos PALOP
Paulo Feytor Pinto (Pinto, P. F.); Ana Raquel Matias (Matias, A. R.);
Anais do Simpósio Internacional SIPLE 2017
Year (definitive publication)
2018
Language
Portuguese
Country
Brazil
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Abstract
Neste artigo, apresenta-se um projeto de investigação-ação em didática do português num contexto específico emergente, cujo objetivo é a inclusão académica e social de estudantes de Países Africanos de Língua Oficial Portuguesa no ensino superior português. Partimos de dois diagnósticos aplicados a estudantes e professores, na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal e no Instituto Universitário de Lisboa, que confirmaram que o contexto sociolinguístico destes estudantes promove situações inesperadas e ignoradas de incompreensão entre falantes de diferentes variantes do português, potenciando um menor desempenho académico e uma inclusão social mais difícil dos estudantes africanos.
Acknowledgements
--
Keywords
Inclusão académica e social,Contextos específicos emergentes,Variantes nacionais do português
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
UID/SOC/03126/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Related Projects

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.