Projetos de Investigação
One care setting does not fit all. Unravelling developmental trajectories and caregiver-youth dynamics forresilience and wellbeing in adolescents in alternative care
Investigadora Responsável
Adolescents in alternative care are at high risk of developmental outcomes. However, adolescence also offers avenues for positive changes and recovery from early adversities. To date, research has faced challenges in determining how adolescents’ psychosocial functioning changes during their time in care, and underlying mechanisms that contribute to resilience and wellbeing. Therefore, the question of “what works, for whom, and in what circumstances?” remains unanswered. The CAREFAL project draws on psychology, social anthropology, and public health to disentangle the developmental trajectories of adolescents in two alternative care settings (i.e., family foster care, residential care). This unique proposal aims to explore the differences across settings and how adolescents’ self-regulation interacts with the quality of their relationships with caregivers to promote positive outcomes. Additionally, CAREFAL aims at comparing the two cases of Spain and Portugal to optimize services and resources in each country. I will use a longitudinal, mixed-method, multi-informant, comparative approach to achieve the research objectives. The quantitative phase will involve a 6- month longitudinal study, incorporating data from caregivers, adolescents, and administrative records. This will be complemented by in-depth interviews with adolescents and caregivers. The research outputs will have: 1) scientific impact, as they will enhance our understanding of adolescent development across alternative care settings; 2) social impact, as they will equip families and professionals with evidence-based resources for improving adolescents’ self-regulation and caregiver-youth relationships; and 3) economic impact, as they will contribute to the specialization of alternative care and the efficient use of resources. By enhancing my expertise through conceptual, methodological, and communication training, I will be better equipped to showcase my abilities in both academic and non-academic markets.
Informação do Projeto
2025-10-01
2027-09-30
Parceiros do Projeto
READy. Addressing Disparities in Reading and Writing Acquisition through Personalising Technologies: A Cognitive and Societal Perspective
Coordenadora Local
The project focuses, first of all, on the priority of “tackling learning disadvantages in education”. The project will address the first signs of learning disadvantages in the first two years of primary education with the aim to prevent the further development of learning disorders. In order to tackle learning disadvantages, the project will provide: - primary school teachers with a) the knowledge to identify the socio-cognitive risk factors and first signs of reading-writing difficulties and the skills to address them by using effective digital solutions; b) a platform to assess determinants of reading and writing difficulties at an early stage; c) game-based activities to empower children’s fundamental cognitive processes of reading and writing. -1st and 2nd grade pupils with a game-based training on fundamental cognitive processes of reading-writing skills, personalising it to different environmental and individual profiles.
Informação do Projeto
2024-11-01
2027-09-30
Parceiros do Projeto
Proteger o direito das crianças a viverem numa família: Perspetivas para recrutar famílias de acolhimento em Portugal
Investigadora
Este projeto fornece evidência teoricamente fundamentada sobre quem e porque é que as pessoas se tornariam uma família de acolhimento. Os seus resultados permitirão informar as estratégias de investigação e de sensibilização para garantir o direito das crianças a uma família.
Informação do Projeto
2023-06-26
2024-06-26
Parceiros do Projeto
O Modelo Integrado de Acolhimento Familiar (MIAF®) para promover a qualidade das práticas em promoção e proteção em Portugal
Coordenadora Global
Os efeitos negativos da institucionalização no funcionamento da criança, especialmente em bebés e crianças pequenas, estão bem documentados, assim como a capacidade de recuperação após o Acolhimento Familiar (AF). No entanto, em Portugal, em 2020, apenas 3% das crianças com medida de promoção e proteção de colocação fora da família de origem, estavam em AF. Em resposta ao apelo Europeu em prole da desinstitucionalização, a lei portuguesa de 2019 veio privilegiar o AF como a principal resposta alternativa para crianças até aos 6 anos de idade. Nesse sentido, iniciou-se, na área metropolitana de Lisboa, um considerável processo de recrutamento, formação e seleção de famílias de acolhimento (FA).Esta mudança para um sistema de AF é exigente, envolvendo serviços altamente especializados para responder às necessidades das FA e das crianças acolhidase, dessa forma, assegurar a sustentabilidade desta resposta social. O desenvolvimento de Modelos de Práticas no Sistema de Promoção e Proteção (MPSPP) pode ser uma solução, por contribuírem para a melhoria da qualidade e reforço da consistência na intervenção. Face à inexistência desse tipo de modelos para o AF em Portugal, o Modelo Integrado de Acolhimento Familiar (MIAF) tem vindo a ser desenvolvido. O MIAF abrange todo o continuum do AF, desde o recrutamento, seleção, avaliação e formação de FA (módulo 1), ao exercício do AF e à transição da criança para um projeto de vida permanente (módulo 2). Esta proposta dá continuidade aos resultados promissores do primeiro estudo piloto e ao processo inicial de implementação do MIAF em curso, tendo por base a investigação sobre inovação social e avaliação de programas.Antes da total implementação de um MPSPP e de testar a sua eficácia, é fulcral proceder à avaliação de processo (i.e., fidelidade) e à avaliação de resultados, para que os ajustamentos necessários possam ser realizados antecipadamente. A investigação sobre avaliação de processo sugere que uma resposta social inovadora r...
Informação do Projeto
2023-03-01
2026-02-28
Parceiros do Projeto
Adoptive families’ strengths, difficulties and service needs: A Portuguese follow-up study
Investigadora Responsável
O Projeto AdoPt - Follow-up em Pós-Adoção: Capacidades, dificuldades e necessidades de famílias adotivas portuguesas é um estudo que pretende analisar a realidade das famílias portuguesas após a adoção de crianças    
Informação do Projeto
2021-03-01
2024-02-29
Parceiros do Projeto
resilient@uni
Investigadora
Vários estudos têm mostrado evidências de sofrimento psicológico entre as gerações mais jovens e, em particular, nos estudantes universitários. O contexto da pandemia COVID-19 gerou ainda mais desafios, com impactos acrescidos neste grupo. O projeto resiliente@uni reúne um grupo de psicólogos de diferentes áreas de especialidade (por exemplo, psicologia social, educacional e clínica) para explorar a saúde mental e física desta população, identificando potenciais fatores de risco e de proteção, a diferentes níveis, desde variáveis intra-individuais a contextos sociais. Estes resultados destinam-se a informar programas e políticas de intervenção adequados para abordar esta questão. O projeto foi realizado em colaboração com estudantes: Catarina Caseiro Guilherme Manica Joana Maciel Ricardo Marques Joana de Moraes  
Informação do Projeto
2021-01-01
2022-12-31
Parceiros do Projeto
Child Development in the Context of Early Adversity
Investigadora Responsável
Informação do Projeto
2019-11-12
2021-05-31
Parceiros do Projeto