Ciência-IUL    Autores    José Santana Pereira    Projetos de Investigação
Projetos de Investigação
A pan-European field experiment during the EP elections 2019
This research project is modelled on top of a large scale, pan-European project, called “EUANDI 2019”, in view of the European Parliamentary Elections of May 2019. EUANDI 2019 is coordinated by the Robert Schuman Centre for Advanced Studies at the European University Institute in Florence, in close cooperation with the University of Lucerne (Profs. Joachim Blatter, Alexander H. Trechsel and Dr. Diego Garzia). It builds on a larger research experience, starting in 2009, with the pan-European “EU Profiler” project (coordinated by Prof. Alexander H. Trechsel), followed by several national research projects (in Switzerland and Italy), as well as a second pan-European project, “EUANDI” in 2014 (jointly coordinated by Prof. Alexander H. Trechsel and Dr. Diego Garzia). The goal of EUANDI 2019 is to offer citizens of the European Union a Voting Advice Application (VAA) for the European Parliamentary Elections of May 2019.  This pan-European online VAA will allow citizens to take a stance on 22 political statements, covering numerous policy fields. Not only will they be able to indicate their agreement or disagreement with the proposed statements, such as “The legalization of same-sex marriages is a good thing”, but also to give personal weights to these items. An algorithm then compares their positions with the positions of the most important political parties running in the EP elections, providing the users with a personalised voting advice that shows their overlap with the political offer. As in the previous editions of the tool (the 2009 EU Profiler and the 2014 euandi platforms), EUANDI 2019 will also offer its users a transnational comparison of their political stances with parties from all the EU member states competing in these elections.   National team Portugal:  Frederico Ferreira da Silva (University of Lucerne) Joana Ramalho (Universidade Europeia) José Santana Pereira (CIES-IUL/ISCTE-IUL) Tiago Silva (ICS-ULisboa)  
Informação do Projeto
2019-01-01
2019-12-31
O impacto das características dos líderes políticos e do tom da campanha no comportamento de voto: uma abordagem multimodal
Informação do Projeto
2018-10-01
2021-09-30
Parceiros do Projeto
Crise, Representação Política e Renovação da Democracia: caso Português no Contexto do Sul da Europa
Antes da crise económica e financeira internacional de 2008 e do seu impacto na Europa, nomeadamente a crise de dívidas soberanas e as políticas de austeridade que se seguiram, os eruditos que estudam as democracias europeias da Europa do Sul concentraram-se nas respetivas consolidações democráticas ou na qualidade da democracia (ver Morlino, 1998, e Gunther, Diamandouros e Phule, 1995). Contudo, as democracias europeias do Sul têm vivido profundas modificações desde a emergência da crise económica e financeira de 2008. Como Matthijs (2014) indica, ‘é ampla a evidência de que a força da democracia liberal na Europa do Sul diminuiu desde 2010, observando-se um enfraquecimento dos direitos civis e políticos, do estado de direito e do funcionamento dos governos’. Claramente que existem mudanças significativas no funcionamento das democracias contemporâneas, especialmente naquelas que tem sofrido políticas de austeridade dolorosas e que perduram. O objetivo deste projeto é examinar estas modificações analisando o caso de Portugal, um dos países da Europa do Sul mais severamente afetado pela crise, tanto numa perspetiva longitudinal como comparativa. É claro que existem respostas diferentes a estes desafios externos e trajetórias distintas de adaptação. Pode considerar-se o caso português como um bom exemplo de um dos problemas mais importantes que as democracias contemporâneas têm de enfrentar, como a perda de confiança dos cidadãos em relação à capacidade das instituições democráticas – particularmente legislaturas, partidos e elites políticas – para resolver problemas e atingir metas coletivas.
Informação do Projeto
2016-04-15
2019-10-14
Parceiros do Projeto