Intergroup factors and bystanders’ helping behaviors on bias-based cyberbullying incidents
To explore intergroup factors that promote or inhibit bystanders’ helping
behaviors in cyberbullying incidents, in a Portuguese sample, and explore
mediators.
How Do Media Portrayals of Cross-Party Interactions Affect Viewers? Investigating the Effects of Norms for and Content of Cross-Party Engagement
kNOwing online HATE speech: knowledge + awareness = TacklingHate
Despite the Union’s effort to fight against online hate speech (OHS), several reports showed an increase in OHS during 2020-21. The current pandemic provided a context for increased scapegoating and stigmatization, and minority groups are disproportionally targets of hatred discourse. OHS is a persistent threat to the Union’s values and there is a need for more knowledge on its content, detection and countering, as highlighted in the current Call. Portugal, as other member states, has seen an escalation of hate speech against immigrants, racial/ethnic groups, and LGBTIQ communities.
However, there is no systematized knowledge nor tools designed to detect, monitor and prevent OHS against these communities. Our project aims at addressing this need, offering a comprehensive, participatory and culturally sensitive approach to analyse, detect, and counter, direct and indirect OHS in Portuguese language.
Informação do Projeto
2022-03-01
2024-08-31
Parceiros do Projeto
- CIS-Iscte (PsyChange) - Líder
- BRU-Iscte
- ISTAR-Iscte
- CIES-Iscte
- INESC-ID - (Portugal)
- IST-ID - (Portugal)
- ILGA Portugal - (Portugal)
- CBL - (Portugal)
- CICDR/ACM - (Portugal)
- SOS RACISMO - (Portugal)
Global social identifications - studying different ways of their understanding and the effectiveness of various methods of their experimental activation among people with different characteristics
Intersections of right-wing populism and (un)just rural energy transitions in Portugal as communicative and socio-spatial practices
Um dos principais problemas que as sociedades contemporâneas globalizadas e climaticamente alteradas enfrentam é o aumento da pressão nos territórios, especialmente nas zonas rurais. São exemplos dessa pressão os desastres naturais induzidos pelas alterações climáticas e conflitos políticos que levam à migração de indivíduos e comunidades, assim como as políticas para a construção de infraestruturas energéticas renováveis de larga escala, como parques eólicos e solares. De fato, um crescente corpo de pesquisa das ciências sociais tem-se focado em compreender por que é que, apesar de as pessoas tenderem a concordar com a geração de energias renováveis de uma maneira geral, é frequente encontrar resistência local à construção de infraestruturas de energias renováveis [1;2]. Esta pesquisa tem tentado compreender a oposição local de forma a ultrapassá-la [2]. Contudo, abordagens mais recentes e críticas começaram a apontar que (1) o aumento da oposição local pode dever-se às transições energéticas renováveis poderem implicar muitas das mesmas injustiças sociais e ambientais que o status quo não-renovável [3; 4; 5; 6]; e que (2) o aumento da comunicação e disseminação de discursos do populismo de extrema-direita pode também estar a fomentar a negação das alterações climáticas e resistência associada às transições energéticas renováveis [7; 8; 9; 10; 11]. No entanto, estas duas linhas de investigação não têm sido articuladas de forma a explorar se e como a organização comunicativa e sócio espacial das chamadas transições energéticas renováveis, até agora sobretudo materializadas na construção imposta e não-participada de infraestruturas de larga escala, pode também contribuir para a adesão das comunidades locais a molduras populistas de extrema-direita tal como comunicadas pelos meios de comunicação social. Estas molduras, de que são exemplo discursos de anti elitismo, nacionalismo e nativismo [11; 12], podem, por seu turno, fomentar a resistência local não só em relação ...
Preventing and countering extremism and radicalisation: An action plan for Portugal
Despite Portugal’s peaceful environment and generous reception policies, it’s not immune to borderless invisible threat that is violent extremism, radicalization and terrorism. Destructive forces from extremist groups – within our country and abroad – currently poses a threat to the security and social cohesion of the Portuguese society. This proposal aims to prevent and counter extremism and radicalization in PT, by combining communication technology with a more coordinated and knowledge-based prevention effort. Project activities will include:
1. Innovative multi-level communication campaign designed to reach vulnerable individuals at risk of radicalisation and recruitment by extremists, by providing alternative or counter narratives and sharing moderate voices
2. Quantitative and qualitative evaluation of multi-level communication campaign, reach and impact 3. Establishment of a multi-stakeholder network that will offer both strategic advice & skills enhancement of professionals
working in close contact with members of the public
4. Dissemination Action Plan preventing & countering extremism and radicalisation in Portugal, sharing good practices and lessons learned
These activities will result in outputs:
1 x multi-level communication campaign with:
o 3 x Micro-documentary
o 4 x Small awareness films mobile/web
o 3 x Social media Monitoring and Tracking Report
o Social media contents
o Offline activities with Press PR Actions and an Ambassadors Program
o 1 x Web Portal “RESILIENT and UNITED”
1 x Quantitative and qualitative evaluation Report
5 x training sessions for professionals, teachers and volunteers
1 Final publication and Action Plan dissemination compiling best practises and lessons learned
Direct benef: members of PT Islamic community, incl refugees (estim 15.000), 50 prof, 50 teachers, 25 volunteers. Indirect beneficiary’s governmental and non-governmental actors; At EU level, policy-makers, from RAN, CSEP; Other MS and Orgs.
Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society
Informação do Projeto
2017-01-01
2020-12-31
Parceiros do Projeto
- CIS-Iscte (CED)
- UU - Líder (Países Baixos (Holanda))
- UOXF - (Reino Unido)
- UNIVERSITY COLLEGE OF SOUTHEAST NORWAY - (Noruega)
- UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM - (Países Baixos (Holanda))
- ISTITUTO UNIVERSITARIO EUROPEO - (Itália)
- FREIE UNIVERSITAET BERLIN - (Alemanha)
- UNIMIB - (Itália)
- UP - (Portugal)
- HELLENIC OPEN UNIVERSITY - (Grécia)
- UNIWARSAW - (Afeganistão)
- UNIVERSITY OSLO - (Noruega)
- iriv - (França)
- ISSA - (Países Baixos (Holanda))
- WISE & MUNRO - (Países Baixos (Holanda))
- MU - (República Checa)
- UC - (Portugal)
"Amor" endogrupal narcísico: ameaça, indispensabilidade identitária e formas extremas de identificação nacional
Contratada Ciencia_Ana Rita Guerra
Inclusão e sucesso académico de crianças e jovens imigrantes: o papel das dinâmicas de aculturação
O presente projeto pretende contribuir para o conhecimento sobre a integração, sucesso escolar e bem-estar dos alunos imigrantes (i.e., nacionais de países terceiros) nas escolas públicas do 1º e 2º Ciclos de Ensino Básico (CEB), em Portugal. Pretende-se concretizar este objetivo testando, especificamente, o papel das dinâmicas de aculturação e dos seus fatores psicossociais antecedentes na integração social e educativa destas crianças e jovens imigrantes. Uma vez que se pretende obter uma visão comparada e das várias perspetivas que informam o fenómeno em estudo, para além dos inquéritos a alunos imigrantes, serão ainda inquiridos alunos descendentes de imigrantes (perspetiva de um grupo comparável) e alunos de origem portuguesa (perspetive de um grupo de acolhimento). Estes dados serão contextualizados com recurso à análise dos documentos estruturantes da escola (e.g., Projeto Educativo) e com entrevistas à Direção, a elementos das coordenações pedagógicas do 1º e 2º Ciclos do CEB e inquéritos aos Diretores de Turma dos alunos imigrantes inquiridos.
Quanto precisamos deles? Uma perspectiva intergrupal funcional de assimilação e integração entre grupos de diferente estatuto