Ciência-IUL    Autores    Rita Guerra    Projetos de Investigação
Projetos de Investigação
PREVENTING AND COUNTERING EXTREMISM AND RADICALISATION: AN ACTION PLAN FOR PORTUGAL
Despite Portugal’s peaceful environment and generous reception policies, it’s not immune to borderless invisible threat that is violent extremism, radicalization and terrorism. Destructive forces from extremist groups – within our country and abroad – currently poses a threat to the security and social cohesion of the Portuguese society. This proposal aims to prevent and counter extremism and radicalization in PT, by combining communication technology with a more coordinated and knowledge-based prevention effort. Project activities will include: 1. Innovative multi-level communication campaign designed to reach vulnerable individuals at risk of radicalisation and recruitment by extremists, by providing alternative or counter narratives and sharing moderate voices 2. Quantitative and qualitative evaluation of multi-level communication campaign, reach and impact 3. Establishment of a multi-stakeholder network that will offer both strategic advice & skills enhancement of professionals working in close contact with members of the public 4. Dissemination Action Plan preventing & countering extremism and radicalisation in Portugal, sharing good practices and lessons learned These activities will result in outputs: 1 x multi-level communication campaign with: o 3 x Micro-documentary o 4 x Small awareness films mobile/web o 3 x Social media Monitoring and Tracking Report o Social media contents o Offline activities with Press PR Actions and an Ambassadors Program o 1 x Web Portal “RESILIENT and UNITED” 1 x Quantitative and qualitative evaluation Report 5 x training sessions for professionals, teachers and volunteers 1 Final publication and Action Plan dissemination compiling best practises and lessons learned Direct benef: members of PT Islamic community, incl refugees (estim 15.000), 50 prof, 50 teachers, 25 volunteers. Indirect beneficiary’s governmental and non-governmental actors; At EU level, policy-makers, from RAN, CSEP; Other MS and Orgs.
Informação do Projeto
2019-01-01
2020-06-30
Parceiros do Projeto
Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society
Informação do Projeto
2017-01-01
2020-12-31
Parceiros do Projeto
"Amor" endogrupal narcísico: ameaça, indispensabilidade identitária e formas extremas de identificação nacional
Informação do Projeto
2016-06-04
2019-12-31
Parceiros do Projeto
Inclusão e sucesso académico de crianças e jovens imigrantes: o papel das dinâmicas de aculturação
O presente projeto pretende contribuir para o conhecimento sobre a integração, sucesso escolar e bem-estar dos alunos imigrantes (i.e., nacionais de países terceiros) nas escolas públicas do 1º e 2º Ciclos de Ensino Básico (CEB), em Portugal. Pretende-se concretizar este objetivo testando, especificamente, o papel das dinâmicas de aculturação e dos seus fatores psicossociais antecedentes na integração social e educativa destas crianças e jovens imigrantes. Uma vez que se pretende obter uma visão comparada e das várias perspetivas que informam o fenómeno em estudo, para além dos inquéritos a alunos imigrantes, serão ainda inquiridos alunos descendentes de imigrantes (perspetiva de um grupo comparável) e alunos de origem portuguesa (perspetive de um grupo de acolhimento). Estes dados serão contextualizados com recurso à análise dos documentos estruturantes da escola (e.g., Projeto Educativo) e com entrevistas à Direção, a elementos das coordenações pedagógicas do 1º e 2º Ciclos do CEB e inquéritos aos Diretores de Turma dos alunos imigrantes inquiridos.
Informação do Projeto
2014-08-01
2015-06-30
Parceiros do Projeto
Quanto precisamos deles? Uma perspectiva intergrupal funcional de assimilação e integração entre grupos de diferente estatuto
Informação do Projeto
2012-03-01
2015-08-31
Parceiros do Projeto