Artigo em revista científica Q1
A consumer engagement systematic review: synthesis and research agenda
Ricardo Godinho Bilro (Bilro, R. G.); Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.);
Título Revista
Spanish Journal of Marketing - ESIC
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Espanha
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 65

(Última verificação: 2024-12-20 18:53)

Ver o registo na Scopus


: 3.0
Google Scholar

N.º de citações: 130

(Última verificação: 2024-12-22 07:15)

Ver o registo no Google Scholar

Títulos Alternativos

(Espanhol/Castelhano) Una revision sistemática del compromiso del consumidor: síntesis y agenda de investigacion

Abstract/Resumo
Purpose – This paper aims to review the existing literature about consumer engagement, provide an accurate mapping of this research field, propose a consumer engagement typology and a conceptual framework and offer a research agenda for this domain. Design/methodology/approach – A systematic literature review using several quality filters was performed, producing a top-quality pool of 41 papers. After that, a text mining analysis was conducted, and five major research streams emerged. Findings – This paper proposes five distinct research streams based on the text mining analysis, namely, consumer engagement, online brand community engagement, consumer-brand engagement, consumer engagement behaviours and media engagement. Based on this, a consumer engagement typology and a conceptual framework are suggested and a research agenda is proposed. Originality/value – This paper presents scientific value and originality because of the new character of the topic and the research methods used. This research is the first study to perform a systematic review and using a text-mining approach to examine the literature on consumer engagement. Based on this, the authors define consumer engagement typology. A research agenda underlining emerging future research topics for this domain is also proposed.
Agradecimentos/Acknowledgements
This research was supported by Fundação para a Ciência e a Tecnologia, grant UIDB/ 00315/2020.
Palavras-chave
Text mining,Systematic literature review,Consumer engagement,Consumer-brand engagement,Consumer engagement typology,Online brand community engagement
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/00315/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.