Artigo em revista científica Q2
Children’s participation in early childhood education: A theoretical overview
Nadine Correia (Correia, N.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Fausto José Robalo Amaro (Amaro, F.);
Título Revista
Contemporary Issues in Early Childhood
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
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N.º de citações: 13

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Abstract/Resumo
Children’s right to participate in all matters and decisions affecting them has gained recognition in society. Its promotion is recommended from an early age – namely, in early childhood education settings – and it is described as benefiting children, adults and the community in general. Given the complex and polysemic meaning of participation, different conceptualizations, models and perspectives have emerged. In this article, the authors provide a theoretical overview, describing relevant models, concepts and contributions from distinct perspectives and fields of knowledge – sociological, educational, developmental and sociocultural – as well as contributions from social policy. This overview is particularly relevant to inform research and practice about children’s participation in early childhood education.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Children’s right to participate,Early childhood education,Participation,Quality,Rights
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BD/96012/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.