Artigo em revista científica Q2
Cognitive processes and math performance: a study with children at third grade of basic education
Isabel Campos (Campos, I. S.); Leandro da Silva (Almeida, L. S.); Aristides I. Ferreira (Ferreira, A. I.); Luís Martinez (Martinez, L. F.); Glória Ramalho (Ramalho, G.);
Título Revista
European Journal of Psychology of Education
Ano (publicação definitiva)
2013
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 34

(Última verificação: 2024-12-21 12:45)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.7
Scopus

N.º de citações: 25

(Última verificação: 2024-12-15 06:17)

Ver o registo na Scopus


: 1.0
Google Scholar

N.º de citações: 63

(Última verificação: 2024-12-21 20:59)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The present study aims to examine the relationship between cognitive factors and mathematical achievement in primary education. Participants were 103 Portuguese third grade students, aged 8 and 9. All participants completed a battery for working memory (WMTB-C), a test of general intelligence (Raven's Progressive Color Matrices), a selective attention test (d2), and mathematical exercises (arithmetic story problems and measurement skills). Data suggested significant correlations between math performance, executive, visuospatial sketchpad and g factor. Our findings suggest the importance of the cognitive factors in two mathematical domains considered. In consonance with the research in this area, we conclude that working memory (WM) assumes an important role in different math curricular achievements.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Mathematics performance,Working memory,Selective attention,g factor,Basic education
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
Pest-OE/EGE/UI0315/2011 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.