Scientific journal paper
Implementação do direito de participação das crianças em contexto de jardim de infância: as perceções dos educadores
Luísa Lopes (Lopes, L.); Nadine Correia (Correia, N.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.);
Journal Title
Revista Portuguesa de Educação
Year (definitive publication)
2016
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

Times Cited: 28

(Last checked: 2024-11-18 21:08)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(French) Implémentation du droit de participation des enfants en contextede jardin d’enfance: perceptions des éducateurs

(English) Implementation of teachers' participation in early childhoodeducation: teacher’s perceptions

Abstract
Com este estudo, pretendeu-se desenvolver e avaliar as características psicométricas de uma medida de avaliação das perceções dos educadores de infância acerca da implementação do direito de participação em contexto de jardim de infância. Participaram 168 educadores de infância, sendo que, destes, 40 foram observados, em contexto de sala, com o Classroom Observation Scoring System (Pianta, La Paro, & Hamre, 2008). Identificámos dois componentes das perceções dos educadores acerca da participação das crianças: Expressão e Responsabilidade das Crianças e Tomada de Decisão pelo Adulto. A Tomada de Decisão pelo Adulto estava negativamente associada à qualidade das salas e às habilitações académicas dos educadores. Paralelamente, educadores do setor público obtiveram resultados mais elevados no componente Expressão e Responsabilidade das Crianças do que educadores do setor privado com fins lucrativos. Os dados obtidos fornecem evidências que suportam, moderadamente, a fidelidade e a validade da medida.
Acknowledgements
--
Keywords
Direito de participação das crianças,Questionário,Perceções,Jardim de infância
  • Educational Sciences - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
PTDC/CPECED/117476/2010 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.